تیک سرویس

تیک سرویس

مرکز فروش، آموزش و خدمات تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع
تیک سرویس

تیک سرویس

مرکز فروش، آموزش و خدمات تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع

مرکز تعمیر و سرویس هیتر گازی و جت هیتر

هیتر چیست

هیتر یا بخاری صنعتی وسیله ای می باشد که حرارت مورد نیاز کارخانجات، گلخانه ها، مرغداری ها، سالن های پرورش قارچ و طیور را تامین می کند. هیتر با انواع سوخت های مختلف مانند گاز، گازوئیل، برق و دوگانه سوز کار می کند. تامین حرارت در جاهایی که جانواران و گیاهان را پرورش می دهند از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

دما از عوامل بسیار مهم و ضروری در پرورش جانداران است و اگر به صورت دقیق تنظیم نشود شاهد کاهش راندمان تولید خواهیم بود. عوامل مختلفی در ساخت هیترها دست به دست هم می دهند تا دستگاه از کیفیت و راندمان بالایی برخوردار باشد.

هیتر خانگی چیست

هیتر خانگی-تیک سرویس

هیترهای خانگی انواع مختلفی دارند که از این جمله می توانیم به هیتر خانگی برقی، هیتر خانگی فن دار و… اشاره نماییم، نقطه مشترکی که تمامی این هیترهای خانگی دارند تولید گرما می باشد اما کدام یک از این بخاری ها راندمان بیشتری دارند در ادامه مطلب اشاره خواهیم نمود. 

بهترین نوع بخاری های خانگی را می توانیم هیترهای برقی بدانیم که از راندمان بسیار بالایی برخوردار اند، هیترهای الکترونیکی به دو نوع تابشی و فن دار تقسیم می شوند. هیتر تابشی از گرمای بسیار مناسبی برخوردار می باشد.

بخاری های برقی دارای فن می باشند که می توانند از طریق فن یا پروانه سرما را مکیده و به گرما تبدیل نمایند و در ادامه گرمای تبدیل شده را به سمت سالن هدایت نمایند، در نتیجه این امر سرعت گرم شدن اتاق توسط این هیتر بسیار بالا می باشد. 

هیتر گازی چیست

هیتر گازی- تیک سرویس

هیتر های گازی  نوعی از سیستم گرمایشی هستند که مستقل از سیستم موتور خانه ی مرکزی عمل می نمایند. هیتر های گازی هوا را مستقیما گرم می کنند به عبارت دیگر می توان گفت عملکرد این سیستم به صورت موضعی می باشد. با توجه به این که روش های مختلفی جهت تامین گرمایش محیط وجود دارد، این سیستم گرمایشی یکی از مناسب ترین روش ها به جهت گرم نمودن محیط نیز می باشد. این نوع هیتر به وسیله ی فن دمنده که در قسمت پشتی آن تعبیه شده است باد گرم را به فضا پرتاب می نماید. لازم به ذکر است برخی از این هیتر ها با کنترل اتوماتیک دما قادر به کنترل نمودن دمای فضا می باشند.

به طور کلی می توان گفت که هیتر های گازی به سه نوع فن دار، بدون فن و تابشی تقسیم بندی می شوند.

هیتر گازی فن دار

هیتر گازی فن دار یک هیتر کارگاهی بوده که به جهت تامین هوای گرم مکان های صنعتی، انبارها، سوله ها و … مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم گرمایشی به وسیله ی فن دمنده هوای گرم را به سمت محیط پرتاب می نماید. از جمله مزایای هیتر گازی فن دار می توان به تعیین جهت پرتاب گرما اشاره کرد که به صورت ۴ جهته می باشد. هیتر گازی فن دار دارای ترموستات محیطی می باشد که به طور اتوماتیک در زمان هایی که اکسیژن محیط کاهش پیدا می کند موجب خاموش شدن هیتر می گردد.

هیتر گازی بدون فن

این نوع هیتر تقریبا شبیه به هیتر های گازی فن دار هستند با این تفاوت که در ساخت آن ها به منظور جهت انتقال گرما، از فن استفاده نشده است و روشن بودن فن کاملا اختیاری می باشد. یکی از اصلی ترین مزایای هیتر گازی بدون فن نسبت به هیتر گازی فن دار بی صدا بودن این سیستم گرمایشی می باشد که آن هم به علت عدم نیاز به روشن بودن فن می باشد. این نوع هیتر ها نسبت به هیتر های فن دار در سایز های بزرگتری طراحی و تولید می شوند.

هیتر گازی تابشی

هیتر های گازی تابشی، اجسام، افراد و ماشین آلات را به وسیله ی تابش گرما گرم می کنند. طرز کار این هیتر ها به این گونه می باشد که تشعشعات فرو سرخ تبدیل به گرما شده و افراد احساس گرما می کنند. به طور مثال در یک سوله که افراد فقط به دور یک میز در منطقه ی مشخصی فعالیت دارند استفاده از هیترگازی تابشی می تواند بسیار به صرفه و کارآمد باشد زیرا با بکارگیری این سیستم تنها محل فعالیت افراد گرم می شود و سایر قسمت های سوله و هم چنین حجم هوای موجود در سالن گرم نمی گردد.

هیتر برقی چیست

هیتر برقی- تیک سرویس

هیتر برقی دستگاهی می باشد که جریان الکتریکی را از پریز برق دریافت و آن را به گرما تبدیل می نماید. گرمای تولید شده با عبور جریان از موادی که دارای مقاومت الکتریکی بسیار بالا هستند تولید می گردد. از این لحاظ عملکرد هیتر های برقی کاملا شبیه به لوازم برقی دیگر مانند اتو های برقی می باشد.

هیتر های برقی به جهت گرم نمودن اتاق های کوچک که استفاده ی زیادی از آن ها نمی شود، بسیار مناسب و کارآمد بوده و همچنین در دیگر مکان هایی که گزینه ی دیگری جهت تامین گرما وجود ندارد مانند کانکس ها، مناطقی که خارج از شهر هستند و به گاز شهری دسترسی ندارند و … که صرف هزینه به جهت نصب سایر سیستم های گرمایشی مقرون به صرفه نیست، هیتر های برقی قادرند گزینه ی مناسبی برای گرم نمودن محیط های ذکر شده باشند.

هیتر برقی فن دار

این محصول دارای المنت بوده و به جای این که گرما را از طریق سطح به محیط منتقل کند، آن را از طریق فن به محیط پیرامون پرتاب می کند. بازده این محصول نسبت به نوع تابشی آن به مراتب بهتر است. این نوع هیتر به منظور تنظیم دما دارای ترموستات می باشد و از امنیت بالاتری نسبت به نوع تابشی آن برخوردار است. به دلیل پخش شدن هوای گرم تولید شده توسط المنت ها توسط فن دستگاه، هوای گرم در محیط به صورت لایه ای انباشته نمی شود.

هیتربرقی تابشی

این دستگاه گرما و حرارت را از طریق تابش گرما به محیط پیرامون خود منتقل می کند. گرمای تولید شده توسط المنت های دستگاه ایجاد می شود و از طریق یک سطح بازتاب کننده که در آن وجود دارد گرما را به محیط پیرامون منتقل می کند. برد های کنترل کننده در این محصول وظیفه قطع و وصل جریان را بر عهده دارند.

هیتر برقی صنعتی

این محصولات در دو مدل تک فاز و سه فاز در بازار وجود دارند. از هیتر برقی صنعتی به دلیل قدرت هوادهی بسیار بالا در سالن های بسیار بزرگ مانند سوله ها و کارخانه ها استفاده می کنند. هیتر برقی صنعتی از استحکام و مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی، زنگ زدگی و نور خورشید برخوردار بوده و صدای بسیار کمی را تولید می کند. این دستگاه همچنین دارای فن آکسیال می باشد که زمانی که المنت های دستگاه خاموش می شوند به صورت خودکار شروع به کار کرده و المنت های دستگاه را خنک می کند.

جت هیتر چیست

جت هیتر دستگاهی است که انرژی گرمایی مورد نیاز برای محیط های مختلف را تامین کرده و این کار را بر اساس فرایند داغ شدن المنت ها انجام می دهد. جت هیتر ها انواع مختلفی دارند، یک نوع آن برقی بوده نوع دیگر با گازوئیل کار می کند که البته هر کدام هم معایب و محاسن خود را دارند.

جت هیتر برقی

همان طور که اشاره کردیم، جت هیتر یا به وسیله برق و یا بوسیله گازوئیل فرایند تولید گرما را انجام می دهد. در جت هیتر برقی در مرحله اول المنت هایی که داخل هیتر تعبیه شده اند، شروع به گرم شدن کرده و بر اثر گرم و روشن شدن آن ها گرما هم تولید خواهد شد.

در مرحله بعد بوسیله فن هایی که در پشت هیتر تعبیه شده اند، جریان هوای سرد وارد محفظه دستگاه می شود و بعد از عبور کردن از جلوی المنت ها هوای مذکور گرم شده و به محیط بیرون هم گرما می بخشد. هوای گرمی که به این شیوه تولید می شود، کاملا پاکیزه بوده و هیچگونه گاز و ذرات زیان آور ندارد.

در این فرایند هیچ گونه اشتعالی رخ نداده و گرمای ایجاد شدن در اثر گرم شدن المنت ها تولید و بر اساس جریان هوا به داخل فضای بیرون منتقل می شود. برای همین است که جت هیتر به عنوان یک دستگاه تولید هوای گرم سالم و پاک برای بسیاری از صنایع به خصوص صنایع غذایی که این موضوع برای شان مهم است، شناخته می شود.

جت هیتر گازی

این سیستم گرمایشی به دو نوع دودکش دار و بدون دودکش تقسیم بندی می شود. گرما در جت هیتر های گازی از شعله ی مستقیم دریافت شده و گرمایش محیط را تا ۴۰ الی ۵۰ درجه سانتی گراد افزایش می دهد. جت هیتر گازی با توجه به سوخت مصرفی،  موتور دستگاه را به حرارت مورد نیاز می رساند و سپس به وسیله ی فن دمنده گرما را به محیط انتقال می دهد.

تعمیرات و سرویس انواع هیتر

ممکن است موقعی که از هیتر استفاده می کنید خرابی هایی برای هیتر به وجود بیاید و آیا این خرابی قابل تعمیر است یا نه و کدام قطعات هیتر قابل تعویض هستند؟ چه افرادی قادر به تعمیر انواع مختلف هیترها هستند و چه خدماتی برای این کار ارائه می دهند و کدام یک از برندهای تولید کننده هیتر قابل تعمیر می باشد؟ اگر شما نیز به دنبال یافتن پاسخ این پرسش ها هستید با ما در این مطلب همراه باشید.

شایع ترین خرابی ها و ایرادهای انواع هیتر

هیترها ممکن است در طول مدت استفاده به دلایلی نظیر نوسانات برق، ضربه خوردن، اتصالی سیم رابط، استفاده ناصحیح و … دچار مشکلات و خرابی هایی شوند. در این بخش شایع ترین این مشکلات و خرابی ها را معرفی می کنیم. در نظر داشته باشید که تمامی این مشکلات قابل تعمیر می باشند.

  • هیتر خاموش شده و دیگر روشن نمی شود
  • هیتر روشن می شود اما قادر به گرم کردن نیست
  • المنت هیتر گرم نمی شود
  • ترموستات هیتر خراب شده است
  • تایمر هیتر خراب شده است
  • فن هیتر سوخته یا کار نمی کند
  • خاموش کن حرارتی هیتر از کار افتاده است
  • فن هیتر هنگام کار خیلی صدا می دهد
  • سیم رابط هیتر اتصالی یا قطعی دارد
  • دکمه ها و کلیدهای روی هیتر کار نمی کنند 

خدمات تعمیر هیتر تیک سرویس

از آن جا که تمامی خرابی هایی که ذکر شد قابل تعمیر می باشد، پس از خراب شدن هیترتان تعمیر کردن آن به جای خریدن یک هیتر نو کار عاقلانه ای است. تیک سرویس با داشتن تعمیرکارانی حرفه ای و مجرب هیتر شما را به بهترین نحو تعمیر می کنند. تیک سرویس خدماتی از قبیل عیب یابی، تعمیر و تعویض قطعات و رفع تمامی مشکلات انواع هیتر را ارائه می دهد که در ادامه به معرفی جزئیات این خدمات می پردازیم.

  • تعمیر برد الکترونیکی انواع هیتر
  • تعمیر و تعویض قطعات معیوب و آسیب دیده روی برد انواع هیتر
  • تعمیر المنت انواع هیتر
  • تعویض المنت انواع هیتر
  • تعمیر ترموستات انواع هیتر
  • تعمیر تایمر انواع هیتر
  • تعمیر فن انواع هیتر
  • تعویض فن انواع هیتر
  • تعمیر خاموش کن حرارتی انواع هیتر
  • تعمیر و تعویض سیم رابط انواع هیتر
  • عیب یابی و تعویض کلیدها و دکمه های روی هیترها
  • تعمیر و تعویض تمامی قطعات مکانیکی انواع هیتر
  • تعمیر و تعویض تمامی قطعات الکترونیکی انواع هیتر

تعمیر انواع مختلف هیتر

هیترها را به طور کلی می توان به سه دسته تقسیم کرد. هر نوعی از هیترها کارایی متفاوتی دارند و هرکس بنا به نیاز خود از یکی از انواع آن ها استفاده می کند. نوع اول هیترهای تابشی می باشد. هیتر تابشی هیتری است که گرما را از طریق میله های گرم کن خود منتقل می کند. رشته سیم هایی با مقاومت بالا دور میله های گرم کن پیچیده شده که وظیفه بازتاب انرژی گرمایی به محیط را دارند.

هیتر های تابشی دارای سه نوع مختلف هیتر دیواری، هیتر سنگی و هیتر صفحه ای هستند. هیترهای صفحه ای به مصرف پایین انرژی معروف هستند و بیشتر به همین دلیل مورد استفاده قرار می گیرند. نوع دوم هیترهای فن دار می باشند. هیتر فن دار برعکس هیتر تابشی اجازه نمی دهد لایه های هوای گرم در محیط و به خصوص زیر سقف ثابت بمانند، بلکه با استفاده از فن خود هوای گرم ایجاد شده را در تمام محیط پخش می کند.

هیترهای فن دار نسبت به دیگر انواع هیترها محیط را با سرعت بیشتری گرم می کنند. تنها مشکل در این هیترها وجود سر و صدای فن هنگام کار کردن می باشد. همچنین جالب است بدانید هیترهای سرامیکی نوعی از هیترهای فن دار هستند. و اما نوع سوم هیترها، هیترهای همرفتی می باشند. هیتر همرفتی با انتقال گرما به روش جا به جایی باعث گرم شدن محیط به صورت پایدار می شود.

سرعت گرم کردن محیط در هیترهای همرفتی نسبت به هیترهای فن دار کمتر است اما پایداری بیشتری دارد. به همین دلیل از هیترهای همرفتی در مناطق مسکونی، منازل، اتاق نشیمن و اتاق خواب ها استفاده می شود. علاوه بر این ها دو نوع هیتر به نام های هیتر ذخیره در شب و هیتر برقی زیرسطحی نیز وجود دارند که بسیار کمتر از دیگر انواع آن مورد استفاده قرار می گیرند.

  • تعمیر هیتر تابشی

  • تعمیر هیتر صفحه ای

  • تعمیر هیتر سنگی

  • تعمیر هیتر فن دار

  • تعمیر هیتر سرامیکی

  • تعمیر هیتر همرفتی

معرفی انواع هیتر های برقی، تعمیر و سرویس

هیتر های برقی با توجه به تعداد و نوع المنت، توان الکتریکی، نحوه اتصال و قطع شدن مدار، شکل ظاهری هیتر یا اجاق برقی و سیستم کنترل آن دسته بندی می شوند.

در ادامه به آموزش باز و بست کردن دستگاه هیتر و عیب یابی بخاری برقی و تعمیر آن می پردازیم. معمولا نحوه سرویس دوره ای و نکات آن را در دفترجه راهنمای هیتر های برقی درج می کنند. چگونه اتصالات را چک کنید، عایق بندی دستگاه را ببینید و در صورت وجود مشکل آن را به صورت ابتدایی حل کنید.

در ادامه به برخی از مشکلات هیتر برقی می پردازیم که خودتان به توانید این مشکل را حل کنید و اگر مشکل کمی بزرگ تر شد لازم است که حتما کار را به یک تعمیرکار با تجربه بسپارید چرا که ممکن است تعمیر بدون تجربه خرابی های بیشتری را به بار بیاورد.

چه ابزاری برای سرویس هیتر برقی خانگی لازم است

  • پیچ گوشتی تخت یا دوسو
  • پیچ گوشی چهارسو
  • انبردست
  • انبر دم باریک
  • انبر سیم چین
  • فازمتر
  • فرچه سیمی
  • مولتی متر

نکات ایمنی در هنگام تعمیر هیتر برقی خانگی

  • در هنگام تعمیر دستگاه را از برق بکشید.
  • از بخاری برقی که المنت های آن شکسته اند یا خراب شده اند استفاده نکنید چرا که احتمال آتش سوزی در این موارد بالاست.
  • تحت هیچ شرایطی از هیتر برقی که شبکه محافظ یا عایق سرامیکی ندارد استفاده نکنید.
  • پریز و سیم های بخار برقی شما باید بتوانند جریان بالا را تحمل کنند چرا که مصرف جریان هیتر های برقی بالاست.
  • لبه های صفحه های صیقلی منعکس کننده گرمای المنت ها به شدت تیز هستند در هنگام باز کردن و بستن آن ها حتما دقت لازم را به خرج دهید. برای باز کردن و بستن آن ها می توانید از دم باریک استفاده کنید.
  • برای این که راندمان هیتر برقی خود را حفظ کنید حتما هر چند وقت یکبار صفحات صیقلی را با احتیاط های لازم که بالاتر گفته شد تمیز کنید. برای تمیز کردن صفحات صیقلی ابتدا شبکه محافظ را جدا کنید سپس با یک دستمال تمیز بدون پرز صفحات صیقلی را تمیز کنید. اصلا از بنزین، تینر و … که آتش گیر هستند برای تمیز کردن استفاده نکنید!
  • اگر المنت دستگاه باید تعویض شود حتما از المنت با مقاوت مشابه استفاده کنید برای این که از مقاومت المنت ها آگاه شوید کافیست از یک اهم سنج استفاده کنید.
  • برای باز کردن و بستن قطعات هیتر برقی، ابتدا دو شاخه رابط برق را از پریز دربیاورید و پس از گذشت مدتی که دستگاه سرد شد، پیچ های آن را باز کنید.

چگونه هیتر برقی را باز کنیم

  • به کمک پیچ گوشتی تخت شبکه محافظ المنت را کمی به بالا فشار دهید تا از جای خود خارج شود و بتوانید آن را در بیاورید. برای درآوردن محافظ ابتدا پین پایین سپس پین بالا را جدا کنید. بعد از درآوردن محافط نوبت به صفحات صیقلی می رسد.
  • برای درآوردن صفحات صیقلی منعکس کننده گرما، پیچ گوشتی دوسو را از بغل به آن ها وارد کنید تا از جای خود حرکت کنند. سپس به آرامی آن ها را جدا کنید. صفحات چپ و راست با این روش جدا می شوند.
  • بعد از باز کردن شبکه محافظ و صفحه های صیقلی محافظت کننده، هیتر را برگردانید و پیچ کلید را با پیچ گوشتی چهارسو باز کنید.
  • بعد از باز کردن پیچ های کلید به کمک انگشتان دستتان، کلید را به آرامی بیرون بکشید. اگر نتوانستید کلید را بیرون بکشید از پیچ گوشتی دوسو برای بیرون آوردن کلید استفاده کنید. احتیاط کنید تا آسیبی به بدنه هیتر و کلید نرسد.
  • سیم های رابط المنت و بخاری را باز کنید.
  • با رعایت نکات امنیتی و ایمنی صفحه اصلی را جدا کنید و بیرون بیاورید. در هنگام بیرون آوردن باید سر سیم های رابط را از ترمینال کلید جدا کنید.
  • پیچ های المنت ها را باز کنید و در صورت نیاز آن ها را با المنت های جدید تعویض کنید.
  • اگر به نظرتان ممکن است جای قطعات را فراموش کنید، روی یک کاغذ نقشه آن ها را بکشید تا با این مشکل روبرو نشوید.
  • اگر مشکل هیتر برقی شما رفع نشد و نیاز به یک فرد متخصص دارید می توانید از خدمات فنی تیک سرویس استفاده کنید تا مشکل شما به سرعت، پایین ترین قیمت و بالاترین کیفیت انجام شود.

خرابی های هیتر برقی فن دار

  • هیتر روشن نمی شود

پریز برق، برق ندارد 

سیم برق قطعی دارد 

ترموستات خراب است 

کلید چند حالته خراب می باشد 

ترموستات ایمنی المنت ها خراب است

  • فن هیتر روشن نمی شود

فن سوخته است

کلید چند حالته خراب است

  • گرمای هیتر کم می باشد

المنت باد گرم یا المنت باد خیلی گرم قطع می باشد 

فن نیم سوز شده است

  • فن روشن می شود ولی در حالت گرم، گرما ندارد

المنت ها قطع هستند

کلید چند حالته خراب است 

ترموستات خراب است

ترموستات ایمنی المنت ها خراب است 

  • بعد از چند لحظه کار کردن المنت خاموش می شود

ترموستات خراب است 

ترموستات ایمنی المنت ها خراب است 

  • حالت چرخش هیتر غیر فعال است

موتور گیربکس خراب است 

کلید حالت چرخش خراب است 

بازو های مکانیکی خراب شده است

مناطق تحت پوشش مرکز خدمات تیک سرویس بشرح ذیل میباشد

  • مرکز تخصصی تعمیرات هیتر شرق تهران

تهران پارس ، نارمک ، استخر ، شهرک کاج ، شیان ، لویزان ، مبارک آباد ، حسین آباد ، کوی گلستان ، شهرک امید ، شمیران نو ، شمس آباد

  • مرکز تخصصی تعمیرات هیتر شمال تهران

زعفرانیه ، محمودیه ، الهیه ، قیطریه ، نیاوران ، فرمانیه ، کامرانیه ، داوودیه ، جماران ، کاشانک ، دارآباد ، آجودانیه ، صاحبقرانیه ، پاسداران ، گلستان ، دروس ، دزاشیب ، تجریش ، حصاربوعلی ، مینی سیتی ، اقدسیه ، اراج ، ازگل ، لویزان ، شیان ، سوهانک ، چیذر ، قیطریه ، قلهک ، دولت ، اختیاریه ، احتشامیه ، دروس ، دربند ، تجریش ، باغ فردوس ، ولنجک ، منظریه ، اوین ، درکه ، پارک وی ، فرشته ، جردن ، گاندی ، ظفر ، سعادت آباد ، ولیعصر ، شهرک غرب ، کوی فراز ، فرحزاد ، ایوانک ، یوسف آباد ، امانیه ، بلوار آفریقا ، ولیعصر ، شهرک سئول ، ونک ، ملاصدرا ، شیخ بهایی‎

  • مرکز تخصصی تعمیرات هیتر غرب تهران

پونک ، سردار جنگل ، باغ فیض ، جنت آباد ، شهر زیبا ، شهران ، شهرک نفت ، کن ، چیتگر ، شهرک یاس ، شهرک راه آهن ، دهکده المپیک ، کوهک ، شهرک گلستان ، شهرک چیتگر ، شهرک شهید باقری ، آزاد شهر

کافیست با کلیک روی ثبت آنلاین درخواست خدمات  یا با تماس با شماره های زیر، سفارش تعمیرات هیتر خود را ثبت نمائید

دفتر مرکزی: ۸۸۸۶۵۰۶۹-۸۸۸۶۳۹۵۰-۰۲۱
شمال و شرق تهران: ۲۶۴۵۴۱۶۹-۰۲۱
غرب تهران: ۴۴۶۷۵۱۶۲-۰۲۱

گرمایش کره زمین | دلایل و پیامدهای آن

گرمایش کره زمین

از ابتدای قرن بیست و یکم دمای متوسط زمین ۰.۸ درجه افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در صد سال آینده زمین بین ۱ تا ۶.۵ درجه نیز گرم‌تر شود. طبق گزارش ناسا ۹۷ درصد از دانشمندان علم هواشناسی بر این موضوع توافق دارند که گرم شدن کره‌ی زمین یک پدیده‌ی طبیعی نیست بلکه بر اثر فعالیت‌های انسان به وجود آمده است.

به افزایش تدریجی حرارت سطح، اقیانوس‌ها و اتمسفر، گرم شدن کره‌ی زمین می‌گویند. از سال های پایانی صده‌ی ۱۹ میلادی دانشمندان حرارت متوسط زمین را ثبت کرده و تغییرات آن را بررسی می‌کنند. بسیاری از سازمان‌های علمی پیشرو از ادامه‌ی این وضع و صدمات جبران نشدنی آن بر زمین ابراز نگرانی کرده‌اند. در سال ۲۰۱۳ هیئت بین‌المللی تغییرات آب و هوایی (IPCC) گزارش داده است که تغییرات آب و هوایی بیشتر از گذشته به فعالیت‌های انسان وابسته شده است.

تاریخچه گرم شدن کره زمین

نابودی زمین و گرمایش زمین-تیک سرویس

نخستین مطالعات در زمینه افزایش درجه حرارت زمین توسط آرنیوس، شیمیدان سوئدی و در حدود ۱۰۰ سال پیش آغاز شد. آرنیوس در سال ۱۸۹۶ میلادی مدعی شد که بالارفتن درجه حرارت زمین به دلیل اضافه شدن دی اکسید کربن به جو زمین می باشد اما به دلیل این که دانشمندان آن زمان اعتقاد داشتند که جریان های اقیانوسی بسیار بیشتر از افزایش دی اکسید کربن توسط آلودگی های تولید شده توسط انسان در گرم شدن آب وهوا مؤثر هستند، تحقیقات آرنیوس مسکوت ماند.

موج دوم تحقیقات در خصوص گرم شدن زمین زمانی آغاز شد که عده ای از دانشمندان مدعی شدند که دی اکسید کربن قادر است سد راه اشعه با طول موج بالا شده و سبب بازگرداندن آن به سطح زمین شود، با وجود این دانشمندان اعتقاد داشتند که اقیانوس هایی که بر روی کره زمین قرار دارند توانایی جذب تمام دی اکسید کربن تولیدی را دارا بوده و لذا این گاز قادر به افزایش درجه حرارت سطح زمین نیست اما مطالعات سایر دانشمندان نشان داد که اقیانوس ها تنها قادر به جذب یک سوم از دی اکسید کربن تولیدی توسط بشر هستند و دو سوم باقی مانده از دی اکسید کربن تولیدی توسط فعالیت های انسانی در جو زمین باقی خواهد ماند. در دهه ۶۰ میلادی گرم شدن کره زمین تهدیدی جدی تلقی شد و مطالعات جدیدی بر روی آن آغاز گردید.

دکتر کیلنیگ در مؤسسه اقیانوس شناسی آمریکا به عنوان کاشف پدیده گرمایش جهانی نمودارهای حاصل از مطالعات خود را از میزان دی اکسید کربن موجود در کره زمین ارائه کرد و به عنوان کاشف پدیده گرمایش جهانی شناخته شد. مطالعات دکتر کیلنیگ نشان داد که گازهای تولیدی بسیار سریع در حال افزایش در مناطق مختلف کره زمین می باشد.

معاهده کیوتو

پیمان جهانی کیوتو توسط ۱۶۱ کشور مورد پذیرش قرار گرفته است، این پیمان کشورهای مصرف کننده انرژی را به دو دسته توسعه یافته و در حال توسعه تقسیم می کند. کشورهای توسعه یافته عضو پیمان کیوتو ملزم به کاهش پنج درصدی میزان دی اکسید کربن تولیدی در کشور خود تا سال ۲۰۰۸هستند اما کشورهای در حال توسعه لزومی به کمتر کردن این مقدار از دی اکسید کربن در کشور خود ندارند ولی توانایی به دست آوردن اعتبار کربنی را پس از اجرای پروژه هایی که منجر به کاهش میزان دی اکسید کربن در کشورشان شود را دارا می باشند، این اعتبار کربنی قابل فروش و معامله با کشورهای توسعه یافته است و این به معنای کاهش دی اکسیدکربن از طریق اعمال فناوری های نوین در کشورهای توسعه یافته و یا افزایش دی اکسیدکربن از طریق پرداخت پول و کمک به کاهش دی اکسید کربن در کشورهای درحال توسعه است.

عوامل گرمایش کره زمین

  • اثر گلخانه ای در گرمایش کره زمین

اثر گلخانه ای-تیک سرویس

گرم شدن بیش از حد کره‌ی زمین ناشی از فعالیت‌های انسانی زمانی رخ می‌دهد که مقداری زیاد از انواع خاصی از گازها به اتمسفر وارد شود. گازهای گل‌خانه‌ای شناخته شده شامل بخار آب، دی اکسید کربن(CO2)، متان (CH4) و اکسید نیتروژن (N2O) است که شایع ترین آن‌ها دی اکسید کربن است. مقداری از CO2 موجود در جو بر اثر فعالیت ‌های طبیعی به وجود آمده است، تا قبل از انقلاب صنعتی نسبت این گاز در جو چیزی حدود ۲۸۰ قسمت در میلیون (ppm) بوده است.

در طول ۸۰۰ هزار سال گذشته، در دوره‌ی یخبندان میزان این گاز تا ۱۸۰ ppm کاهش یافته اما در دوره‌ های گرم باز به ۲۸۰ ppm رسیده است، اما از زمان انقلاب صنعتی سرعت افزایش CO2 تا ۱۰۰ برابر بیشتر از گذشته شده است. در سال ۲۰۱۳ دانشمندان میزان دی اکسید کربن موجود در جو را ۴۰۰ ppm اعلام کردند، چیزی حدود ۳ تا ۵ میلیون سال است که زمین این میزان دی اکسید کربن را تجربه نکرده است.

 این گاز با به دام انداختن اشعه‌ی مادون قرمز خورشید باعث افزایش بی سابقه‌ی دمای زمین می‌شود. دی اکسید کربن از راه‌های مختلفی وارد جو می‌شود.

متان دومین گاز گل‌خانه‌ای جو زمین است اما اثرات آن از CO2 بسیار مخرب‌تر است، در سال ۲۰۱۲ حدود ۹ درصد از گازهای گل‌خانه‌ای ایالات متحده را متان تشکیل داده بود، اگرچه این میزان کمتر از CO2 است اما متان در به دام انداختن گرمای خورشید بسیار کارآمدتر است. بسیاری از منابع طبیعی باعث انتقال متان به جو می‌شوند اما انسان با استخراج معادن میزان گسترده‌ای از این گاز را به جو انتقال داده است.

  • اثر آتش سوزی جنگل ها در گرمایش کره زمین

آتش سوزی جنگل ها نیز یکی از دلایل افزایش گرمای کره زمین می باشد. درختان دی اکسید کربن جذب می کنند ولی با آتش سوزی و نابودی جنگل ها و درختان این گاز آزاد می شود.

  • اثر فوران آتشفشان در گرمایش کره زمین

یکی از علت های طبیعی گرمایش زمین، فوران آتشفشان ها است.

  • اثر دامداری بر گرمایش کره زمین

دامداری صنعتی طی گزارش فائو، حتی بیشتر از حمل و نقل و وسایل نقلیه باعث تولید دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای می شود.

پیامد های گرم شدن کره زمین

  • آب شدن کوه های یخ

آب شدن یخ ها-تیک سرویس

آب شدن یخچال های قطبی تاثیرات بسزایی بر زندگی انسان و حیوانات دارد. به دلیل گرمایش زمین سطح آب دریا ها افزایش یافته است و به دنبال این سیل هایی اتفاق می افتد که زندگی انسان را به خطر می اندازد. علاوه بر افزایش سطح دریا ها، گونه های جانوری بسیاری نیز در خطر قرار دارند که این موضوع تعادل اکوسیستم را بر هم می زند.

بخش هایی از قطب در حال نابود شدن هستند که آب آن ها مستقیما به اقیانوس ها سرازیر می شود. افزایش دما تهدید جدی تری برای حیات وحش و کل اکوسیستم در این مناطق می باشد. با آب شدن یخ های قطب مجموعه ای از رخدادها در حال اتفاق است که هرگز برگشت پذیر نیستند.

  • تغییر اقلیم

الگوهای نامنظم آب و هوایی همین الان هم خودنمایی می کنند. افزایش باران در ناحیه های قطبی و زیر قطبی قابل مشاهده است. افزایش گرمای زمین یعنی افزایش تبخیر بیشتر و در نتیجه افزایش باران. گیاهان و حیوانات به آسانی نمی توانند با افزایش بارندگی خود را وفق دهند. گیاهان احتمالا نابود می شوند و حیوانات سر به کوچ سپاری می گذارند. در نتیجه کل اکوسیستم به خطر می افتد.

  • خشکسالی

با جاری شدن سیل ساوانا زیر سیل فرو می رود اما خشکسالی دیگر نقاط جهان را در بر می گیرد. با افزایش گرما، خشکسالی در مناطقی همچون ایران اقزایش یافته است، با افزایش موج گرما و کاهش باران جنگل ها سر به نابودی گذاشته اند.

  • بیماری ها

با افزایش بارندگی بیماری هایی مانند مالاریا شانس بیشتری برای شیوع پیدا می کنند، دما افزایش می یابد و به دنبال آن موج گرما مردم را در معرض بیماری های مختلفی قرار می دهد.

  • طوفان های پی در پی

 با افزایش گرمای زمین، دمای اقیانوس ها افزایش می یابد و در نتیجه اقیانوس هوای اطراف خود را گرم تر می کند که نتیجه ی این گرم شدن طوفان می باشد.

  • افزایش سطح دریاها

آب شدن یخ های قطب و کاهش ورود بخار آب به جو، سطح آب دریاها را افزایش می دهد، بسیاری از مناطق ساحلی به زیر آب فرو خواهند رفت، با افزایش سطح آب دریا و کاهش مناطق قطبی بر شدت گرم شدن زمین افزوده می شود. در حال حاضر این خطر بزرگ ترین تهدید برای شهرهای ساحلی به حساب می آید.

  • کشاورزی

گرمایش زمین کشاورزی را نیز تهدید می کند. با افزایش دما گیاهان قادر به ادامه حیات نخواهند بود، گیاهان یکی از مهم ترین منابع غذایی انسان ها محسوب می شوند. با نابودی آن ها قحطی نیز پیش خواهد آمد، کمبود غذا نیز باعث جنگ و کشمکش در مناطقی از جهان خواهد شد. بسیاری از کارشناسان قدرت گیری داعش را نتیجه ی خشکسالی سوریه و عراق می دانند.

  • موج گرما

اگر فکر می کنید افزایش دما در سال های اخیر شوکه کننده است، در سال های آینده نیز اوضاع بدتر خواهد شد.

  • آتش سوزی های افسار گسیخته

آتش سوزی و گرمایش کره زمین-تیک سرویس

با افزایش گرمای زمین افزایش آتش سوزی های طبیعی خود را در نقطه نقطه ی جهان به رخ خواهند کشید. هر بار طولانی تر می سوزند و هر بار دی اکسید کربن بیشتری به هوا وارد می کنند.

  • بارندگی های سهمگین

رخداد های دیگری همچون بارندگی های شدید با افزایش گرمای زمین به وقوع خواهد پیوست. گرمایش زمین طوفان های بیشتری را به وجود خواهد آورد، شهرهای ساحلی که اکنون با خطر افزایش سطح دریا دست و پنجه نرم می کنند با افزایش بارندگی مشکلات خود را دو چندان خواهند دید.

  • فصل های کوتاه و بلند

از هر فصلی که لذت می برید در آینده آن ها را زودتر یا دیرتر، طولانی تر یا کوتاه تر تجربه خواهید کرد.

  • محصولات

هنگامی که تغییر الگوهای فصلی فراگیر شود و سیل به دلیل افرایش سطح دریا زمین ها را در نوردد، شانس محصولات برای به بار نشستن بسیار کم می شود. هنگامی که صنعت فرآورده های غذایی تعادل خود را از دست دهد، وضعیت اقتصادی بسیار ناگوار خواهد بود.

  • اقیانوس ها

با افزایش گرمای زمین مرجان های دریایی نابود شده هر روز در حال افزایش است. نابودی مرجان های دریایی مهر باطلی است بر حیات اکوسیستمی که هزاران سال به رشد خود ادامه داده است.

  • خطرات سلامتی

با گیر افتادن بیشتر دی اکسید کربن در اتمسفر، نفس کشیدن سخت تر خواهد شد. اگر گرمایش زمین ادامه پیدا کند. کشورها باید منتظر هزینه های سنگین درمان ناشی از آلودگی هوا باشند.

  • انقراض حیوانات

انقراض حیوانات-تیک سرویس

شیرهای با صلابت، پرندگان آزاد، فیل های عظیم و جثه و فوک های زیبا در آن خودنمایی می کنند. حال طبیعتی را تصور کنید بدون همه ی این ها.

  • بحران اقتصادی

با کاهش وحشتناک محصولات و تولیدات چه بر سر اقتصاد خواهد آمد. بدون همراهی طبیعت صنعت غذا زمین گیر خواهد شد. بدون منابع غذایی برای تغذیه ی جهان، تولید ورشکسته خواهد شد. گرسنگی یقه ی جهان را می گیرد و دشمن شماره ی یک انسان می شود.

  • کیفیت هوا

با گرمایش کره زمین هوا نیز کیفیت خود را از دست می دهد، هم اکنون کیفیت هوا در بعضی از نقاط جهان ناگوار است. در ایران شهرهایی مانند تبریز، تهران، زابل و اهواز با این مشکل شدیدا درگیر هستند.

  • کاهش جمعیت

اگر گرمایش زمین به همین صورت پیش برود، جمعیت زمین تا ۷۵درصد کاهش خواهد داشت. با گسترش طوفان های سهمگین، سیل، زلزله و آتش سوزی های طبیعی نصف جمعیت زمین از بین خواهد رفت. ۲۵ درصد دیگر جان خود را به دلیل آلودگی هوا و بیماری های مربوط به آن از دست خواهند داد.

  • انقراض انسان

جمعیت باقی مانده ی زمین باید برای مصرف روزانه ی خود به دنبال منابع جایگزین انرژی باشد. مدتی طول نخواهد کشید که دومینوی تغییرات جهانی به سراغ انسان بیاید و نهایت به پایان کار انسان ها ختم خواهد شد.

  • قطع منابع انرژی

با شدت گرفتن طوفان ها امکان قطع دسترسی انسان به منابع انرژی به شدت افزایش خواهد یافت.

  • آب سالم

منابع آب سالم با افزایش دمای زمین بسیار محدود خواهد شد.

  • نابودی کشورها

کشورهایی مانند گرینلند نابود خواهند شد و به آتلانتیس خواهند پیوست

راه های جلوگیری از گرمایش زمین

  • در خانه از انرژی تجدیدپذیر استفاده کنید

برای تامین برق خانه به سراغ شرکت هایی بروید که حداقل نیمی از انرژی خود را از باد یا خورشید تامین می کنند و گواهی نامه های معتبر بین المللی دارند.

  • در و پنجره ها را عایق بندی کنید

بیشترین انرژی که ما مصرف می کنیم برای گرم کردن و یا سرد کردن خانه است، پس با درزگیری در و پنجره و عایق بندی آن ها انرژی زیادی را می توان ذخیره کرد.

  • از لوازم برقی بهینه سازی شده استفاده کنید

بهینه سازی انرژی ارزان ترین راه برای کاهش انتشار گازهای مضر است، وقتی قصد خرید یخچال، ماشین لباس شویی و دیگر لوازم برقی را دارید به برچسب انرژی آن ها دقت کنید تا بفهمید که کدام یکی از آن ها بازده بالاتری دارد.

  • آب را هدر ندهید

صرفه جویی در آب هم می تواند آلودگی کربنی را کم کند، چون انرژی زیادی صرف پمپاژ، گرم شدن و تصفیه آب می شود. پس مدت زمان استحمام را کم تر کنید و در هنگام مسواک زدن شیر آب را ببندید. اگر از هر ۱۰۰ خانه فقط یک خانه در مصرف آب صرفه جویی کند در این صورت در سال حدود ۱۰۰ میلیون کیلو وات ساعت در مصرف برق صرفه جویی می شود جالب است که با همین کار ساده جلوی ۸۰ هزار تن آلودگی گرمایشی هوا گرفته می شود.

  • مصرف غذای خود را کنترل کنید

تقریبا ۱۰ درصد انرژی مصرفی کشوری مثل آمریکا صرف رشد، فراوری، بسته بندی و حمل و نقل غذا می شود اما حدود ۴۰ درصد این غذا ها بدون استفاده باقی می مانند و به زباله تبدیل می شوند پس با هدر ندادن غذا، در مصرف سوخت صرفه جویی می شود. از آنجایی که برای پرورش چارپایان انرژی زیادی مصرف می شود غذاهای گوشتی نقش زیادی در صرفه جویی انرژی دارند.

  • از لامپ کم مصرف استفاده کنید

لامپ هایی که در آن ها از ال ای دی استفاده شده ۸۰ درصد کمتر از لامپ های معمولی انرژی مصرف می کنند، از طرفی هزینه ها را هم کاهش می دهند.

  • پریزها را از برق بکشید

تعداد لوازم برقی که در خانه ها استفاده می شوند شاید چندان به چشم نیایند اما اگر شروع به شمارش آن ها کنید احتمالا تعداد آن ها حتی از ۱۰ مورد هم بیشتر می شود تلویزیون، یخچال، جاروبرقی، ماشین لباس شویی، آب میوه گیری و...

اگر می خواهید نقشی در کاهش گرم شدن هوا داشته باشید همین که کارتان با این لوازم تمام شد آن ها را از برق بکشید و کامپیوتر یا گوشی موبایل را طوری تنظیم کنید تا بعد از این که مدتی استفاده نشدند به حالت استند بای بروند.

  • ماشینی با سوخت بهینه بخرید

ماشین های تمام الکتریکی و هیبریدی هم در سوخت صرفه جویی می کنند و هم در پول.

  • حواستان به باد لاستیک ماشین تان باشد

اگر باد لاستیک تنظیم باشد خودرو بنزین کمتری را استفاده می کند، به غیر از لاستیک ها به فیلتر هوا هم توجه کنید چون به طور غیر مستقیم نقش زیادی در آلودگی هوا دارند.

  • به هواپیما، قطار و اتومبیل دوباره فکر کنید

شهرهایی را برای زندگی انتخاب کنید که مردمش عادت به پیاده روی دارند و سیستم حمل و نقل عمومی اش هم در هزینه هایتان صرفه جویی می کند و هم هوا را تمیز نگه می دارد. کمتر از هواپیما استفاده کنید چون حمل و نقل هوایی یکی از مهم ترین منابع آلودگی هواست، می توانید به جای هواپیما به گزینه دیگری مثل قطار فکر کنید.

حقایقی در مورد گرم شدن کره‌ی زمین

  • در سال ۲۰۱۴ سطح دی اکسید کربن جو به ۳۹۹.۴ ppm رسید
  • دمای زمین از سال ۱۸۸۰ تا کنون 8.7 درجه سانتیگراد افزایش یافته است
  • در هر دهه قطب شمال 13.3 درصد یخ از دست می‌دهد
  • هر سال ۲۳۴ میلیون کیلو تن از یخ زمین ذوب می‌شود
  • با توجه به ذوب شدن این یخ‌ ها سطح دریا به طور متوسط ۳.۱۷ میلی متر در هر سال بالا می‌آید

بیشترین تولید دی اکسید کربن در سال ۲۰۰۹ به این ترتیب بوده است

  • چین ۲۳.۶ درصد
  • آمریکا ۱۷.۹ درصد
  • هندوستان ۵.۵ درصد
  • روسیه ۵.۳ درصد
  • ژاپن ۳.۸ درصد
  • آلمان ۳.۸ درصد
  • ایران ۱.۸ درصد
  • کانادا ۱.۸ درصد
  • کره ۱.۸ درصد
  • انگلستان ۱.۶ درصد

مزایا و معایب رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی چیست

رادیاتور قرنیزی همان طور که از اسمش پیداست، قرنیزی است که همانند رادیاتورهای معمولی توانایی انتقال حرارت و گرمایش را دارد. در این سیستم یک پوسته از جنس آلیاژ آلومینیومی خاص با فرم و شکلی همانند قرنیزی زیبا و با تنوع رنگی بسیار گسترده، جایگزین قرنیزهای مرسوم می‌شود و بدین ترتیب فضای پشت این پوسته امکان جاسازی رادیاتورهای طولی را فراهم می‌سازد و نهایتا قرنیز تبدیل به سیستم گرمایشی می‌ شود.

رادیاتور قرنیزی سیستمی ساده و کارا می باشند که جایگزین قرنیزهای مرسوم به کار رفته در ساختمان های مسکونی، اداری و حتی تجاری شده و با ظاهر و ابعادی در حد قرنیز، کاربری گرمایشی را نیز به قرنیز اضافه می نماید.

رادیاتور قرنیزی محصولی جدید در صنعت تاسیسات می باشد که با توجه به قابلیت ها، شکل ظاهری، بازده بالا و صرفه جویی در مصرف انرژی به سرعت توانسته است نظر دست اندرکاران صنعت ساختمان و همچنین مصرف کنندگان را به خود جلب نماید. هر یک از سیستم های گرمایشی متداول از قبیل رادیاتور، گرمایش از کف، فن کوئل، هواساز، داکت اسپیلت، اسپیلت یونیت ها و … دارای مزایا و معایبی می باشند لیکن سیستم گرمایشی رادیاتور قرنیزی توانسته است بسیاری از مزایای هر یک از این سیستم ها را در خود گردآوری کرده و معایب آن ها را نیز برطرف نماید.

در رادیاتور قرنیزی استفاده دو منظوره از فضای قرنیز به عنوان سیستم گرمایشی و قرنیز از یک سو و از سوی دیگر تنوع در رنگ بندی و حتی امکان طراحی فرم و شکل ظاهری این سیستم توانسته است امکانات و شرایطی را فراهم سازد که بسیار مطلوب و مورد توجه مهندسین معمار و طراحان و مجریان دکوراسیون داخلی قرار گیرد.

سیستم گرمایشی رادیاتور قرنیزی از ساده ترین عملکرد که در رادیاتورهای معمولی مورد استفاده قرار گرفته است جهت انتقال حرارت استفاده می نماید بنابراین هیچ گونه پیچیدگی در این سیستم وجود ندارد. از سوی دیگر به علت راندمان بالای آن، این قابلیت را بوجود آورده است که با کمترین امکانات و تجهیزات شرایط استفاده از این محصول فراهم گردد.

رادیاتورهای قرنیزی می توانند با انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی یا آبگرمکن های خورشیدی کار کنند. استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر انرژی زمین گرمائی، پمپ های حرارتی خورشیدی و آبگرمکن های خورشیدی نیازمند استفاده از رادیاتورهایی با سطح حرارتی بزرگ می باشد، بنابراین رادیاتورهای قرنیزی به نحوی طراحی شده اند که بتوانند با این منابع انرژی با بهترین راندمان کار کنند.

جنس و اجزای سازنده رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی 4-تیک سرویس

رادیاتور قرنیزی از لوله های مسی با قطر 16 میلیمتر تشکیل شده است و دارای پوسته ای آلومینیومی می باشد. هسته گرمایشی آن متشکل از 2 کاور و 2 کنوکتور است و امکان رنگ و شکل دادن در آن ها وجود دارد. مقاومت و سختی آلومینیوم به کار رفته در رادیاتور قرنیزی به شما این امکان را می دهد تا یک رادیاتور طولی در پشت این پوسته ایجاد شود. در پشت قرنیز های گرمایشی دو لوله مقطعی تعبیه شده است که آب گرم از داخل آن ها عبور داده می شود و گرمای این آب با راندمان بسیار بالایی وارد محیط می گردد.

این نکته را در نظر داشته باشید که جنس آلومینیومی این سیستم نه تنها مقاومت مناسبی که لازمه تجهیزات گرمایشی می باشد را فراهم می کند، بلکه قابلیت انتقال حرارت بالایی دارد.

رادیاتور قرنیزی چگونه ساخته می شود؟

رادیاتور قرنیزی یک-تیک سرویس

به وسیله پرس های اکستروژن بصورت یک پارچه با استفاده از بیلت آلومینیومی لوله و رادیاتورهای قرنیزی تولید می گردند و پس از گذراندن مراحل کوره سختی، چربی گیری شده و به یکی از روش های پادرکو تینگ یا آنادایز بصورت رنگی عرضه می گردند و امکان عرضه به صورت طرح های دکوراتیو چوبی و یا هر طرح دیگری میسر می باشد.

نحوه عملکرد رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی 5-تیک سرویس

آب گرم مورد نیاز رادیاتور قرنیزی از یک دیگ که در موتورخانه ساختمان قرار دارد تامین می گردد. دیگ نیز به وسیله گاز،گازوییل و یا الکتریسیته گرم می شود. آب گرم شده به وسیله یک پمپ در سیستم لوله کشی که در قرنیز ها قرار دارند، فرستاده می شود. گرما به هوای اتاق منتقل می شود و دوباره آب در گردش که سرد شده است، پایین می آید و از طریق لوله ها به موتورخانه بر می گردد. در نتیجه رادیاتور های قرنیزی دوباره به وسیله آب گرم تغذیه می شوند و فرآیند گرمایش تکرار می گردد.

لوله های آب گرم موجود در رادیاتور قرنیزی که خود نوعی از انواع رادیاتور تزیینی است معمولا از جنس مس می باشند و پره دار هستند که این ویژگی  باعث می شود گرما به سرعت از آب گرم موجود در لوله ها به هوای اتاق منتقل و در محیط اتاق پخش گردد. ساختار این رادیاتور ها بسیار شبیه به ساختار رادیاتور اتومبیل است.

مقدار آب موجود در سیستم رادیاتور های قرنیزی باید در حد یک مقدار معینی ثابت بماند و هر گونه اتلاف آب از سیستم بایستی به وسیله یک تانک ذخیره آب که در ارتفاع بالایی نصب شده است، تامین گردد. عملکرد دیگ بخار وابسته به ترموستات موجود در اتاقی که گرم می شود است.

هنگامی که ترموستات عمل کند و گرمای بیشتری مورد نیاز باشد، یک سیگنال به موتورخانه فرستاده می شود که آب موجود در دیگ بخار بیشتر گرم شود یعنی دمای آب موجود در دیگ بخار افزایش یابد. هم چنین جهت فرستادن آب بیشتر به مکانی که مورد نیاز است پمپ فعال می شود.

مزایای استفاده از رادیاتور قرنیزی

  • از رادیاتور قرنیزی در اکثر ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی استفاده می شود و به دلیل شکل ظاهری زیبا، تنوع رنگ بسیار، بازده بالا و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی و … جزء محصولانی می باشد که امروزه نظر سازنده های ساختمان را جلب کرده و به راحتی جایگزین داکت اسپلیت ها، فن کویل ها، سیستم گرمایش از کف و رادیاتورهای معمولی شده است.
  • رادیاتور های قرنیزی علاوه بر این که به عنوان قرنیز استفاده می شوند سیستم گرمایشی مناسبی را در فضا ایجاد می نمایند که با طراحی فرم، شکل ظاهری و تنوع رنگی بسیاری که دارند امکانات مطلوبی را خلق می کند.
  • هیچ گونه پیچیدگی در مکانیزم سیستم گرمایشی قرنیزی وجود ندارد و می توان با کمترین امکانات شرایط استفاده از این سیستم را فراهم آورده و نیاز به تجهیزات زیادی ندارد.
  • رادیاتور های قرنیزی با انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی کار می کنند. زیرا طراحی این سیستم ها به گونه ای می باشد که می تواند با کمک منابع انرژی تجدیدپذیر با بازده بالایی کار کنند.
  • رادیاتور قرنیزی به دلیل این که گرمایش یکنواختی در کل محیط ایجاد می کنند عملکرد بهتری دارند و این مسئله باعث می شود تا دمای متعادلی در سرتاسر محیط ایجاد شود و اختلاف دمایی چشمگیری در داخل فضا دیده نشود.
  • سیستم گرمایشیقرنیزی بر روی دیوار نصب می شوند و به همین دلیل دسترسی به آن آسان تر بوده و در صورت نیاز به راحتی می توان تعمیرات آن را انجام داد.
  • نصب بودن رادیاتور قرنیزی بر روی دیوار باعث می شود تا در زمانی کوتاه دمای فضا بالا رود و چون از پایین ترین نقطه عملیات گرمایشی انجام می شود دیوار ها سیاه نمی شوند.
  • بر خلاف رادیاتورهای معمولی که فضایی را در ساختمان اشغال می کنند این سیستم هیچ فضایی و جایی را اشغال نمی کنند و مانند رادیاتورهای معمولی مانعی در مقابل چیدمان دکوراسیون منزل نیستند.
  • قرنیز های گرمایشی قابلیت نورپردازی دارند و بدون اتصالات و کاملا یک پارچه بوده و امکان تحمل بیش از10 بار فشار را دارند.
  • با استفاده از این سیستم هزینه های مربوط به لوله کشی های اولیه کاهش یافته و نیاز به قرنیزکاری نمی باشد.

معایب رادیاتورهای قرنیزی

  • تمرکز روی دیوارهای داخلی

تا به حال به این مساله برخورد داشته اید که چرا دیوار های خارجی که روی آن پنجره دارد کمتر گرم می ‌شوند؟ در جواب این پرسش، پاسخ این است که گرما از طریق همرفت کار می ‌کند، همان طور که هوای سرد از پنجره نفوذ می کند، از طریق دریچه به رادیاتور قرنیزی وارد می‌ شود، در داخل رادیاتور قرنیزی هوا با مجموعه ‌ای از باله‌ های فلزی گرم می ‌شود که از طریق الکتریسیته گرم شده ‌اند، سپس هوای گرم از رادیاتور بالا می‌ رود و الگوی خود را تکرار می ‌کند و جریانی مدور به عنوان جریان همرفتی به وجود می ‌آورد و این باعث می شود گرما بر روی دیوارهای اصلی متمرکز بماند.

  • عدم گرمای ثابت در طول مسیر

پلاگین قابل ‌حمل در رادیاتورهای قرنیزی وجود دارند، اما بهترین رادیاتورهای قرنیزی در یک خانه با منابع ۱۲۰ یا ۲۴۰ ولت هستند که هیچ کدام از آن ‌ها نیازمند خدمات نصب یک برق ‌کار نیست، بعضی از واحدهای گرمایش الکتریکی دارای یک ترموستات مجتمع هستند، بقیه توسط یک کنترل ‌کننده روی دیواره تنظیم می‌ شوند.

سیستم رادیاتور قرنیزی در اتاق ها به رادیاتور اصلی متصل است و به همین دلیل گرمایشی که در قسمت اصلی وجود دارد میزان بالاتری نسبت به اتاق ها ارائه می دهد.

  • هزینه بالا

برق در همه سیستم های گرمایشی نقش مهمی ایفا می کند، اما برخی از آن ها صرفا بر روی برق کار می کنند، شما اگر بخواهید می توانید رادیاتور قرنیزی را در هر اتاقی در خانه قرار دهید اما رادیاتورهایی که صرفا الکتریکی هستند در این صورت بسیار گران تمام می شوند تا گرمای تکمیلی را برای اتاق های فردی به صورت مورد نیاز فراهم کنند.

یکی از کاربردهای رایج این است که یک رادیاتور در یک اتاق خواب گرمای لازم را فراهم کند، در حالی که سیستم گرمایش کلی خانه در محیط اصلی نیز قرار دارد، برخی از رادیاتورهای قرنیزی از انرژی الکتریکی برای گرمایش فضا استفاده می کنند که مانند دیگر رادیاتورهای الکتریکی هزینه ی بالایی نیز در مصرف انرژی دارند.

  • انرژی کارآمد کمتر

در رادیاتورهای قرنیزی با پایه هیدرونیکی برق گرمای سیستم را تولید می کند، اما این کار به طور غیر مستقیم انجام می شود، اولا جریان الکتریسیته یک مایع محصور، نفت یا آب را گرم می کند و سپس این مایع به گرمایش اتاق منتقل می شود.

سیستم گرمایش از طریق قرنیز دیواری هیدرونیک کارآمد تر از واحدهای الکتریکی کار می کند، زیرا هنگامی که سیال گرم شده است، برای خنک شدن زمان بیشتری صرف می شود. به همین دلیل است که اگر در خانه ای قرار بگیرید که در آن حرارت گرمایی از رادیاتور قرنیزی تولید می شود حرارت بیشتر ماندگار خواهد بود و یک سیستم هیدرونی معمولا ارزانتر تمام می شود.

  • محدود کردن وسایل خانه

رادیاتورهای قرنیزی با طراحی خانه ترکیب می شوند و بیشتر اوقات قابل مشاهده نیستند اما گرمایی که از ناحیه رادیاتورهای قرنیزی تولید می شود باعث می شود که شما وسایلی مانند تلویزیون که در برابر گرما بسیار آسیب پذیر هستند را نمی توانید در قسمت اصلی خروجی گرمای رادیاتور قرنیزی قرار دهید.

انبساط در رادیاتور قرنیزی

مشکلات انبساط در رادیاتور قرنیزی در اثر ویژگی های فیزیکی آب و گرمایش آن رخ می دهد. آبی که به طور کافی گرم شده است و برای جریان در رادیاتور قرنیزی ارسال می گردد، حجم بیشتری را اشغال می کند و یا به عبارت دیگر منبسط می شود، در حالی که زمانی که سرد می شود به حجم اولیه خود برمی گردد.

آب بازگشتی از رادیاتور های قرنیزی ابتدا به یک منبع هوای فشرده یا منبع انبساط بسته رفته تا اطمینان حاصل شود که فشار به میزان کافی افزایش یافته است،که آب را تا حدی که سیستم به حالت تعادل برسد فشرده می کند. مشکلات دیگر رادیاتور های قرنیزی این است که زمانی که منبع هوای فشرده  از آب پر گردد، از آن جایی که آب مانند هوا تراکم پذیر نیست، فشار اضافی آب داغ می تواند باعث نشت آب گردد. یک شیر انبساط که برای فشار مورد نظر طراحی شده باشد می تواند این مشکل را حل کند.

رسوب گرفتن لوله های رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی 3-تیک سرویس

سیستم های گرمایشی نظیر رادیاتور های معمولی و رادیاتور قرنیزی چنان چه هر ساله خالی و پر نگردند معمولا رسوب زیادی ندارند. این سیستم ها با توجه به کمترین نیاز به تعمیرات و عدم پرشدن و خالی شدن آب در سالیان طولانی رسوبی نخواهند داشت ولی در هر صورت توصیه می شود که در زمان راه اندازی سیستم از آب سختی گیری شده استفاده شود و چنان چه سیستم در اثر تعمیرات نیاز به شارژ مجدد آب داشته باشد نیز همواره از آب سختی گیری شده شارژ گردد.

تنظیم ترموستات رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی 2-تیک سرویس

  • ترموستات رادیاتور قرنیزی را روشن کنید تا دمای اتاق به میزان تنظیم شده برسد، درجه بندی بعضی ترموستات ها به این صورت است که به صورت یک درجه یک درجه تقسیم بندی شده اند در حالی که بعضی دیگر به صورت پنج درجه پنج درجه تقسیم بندی شده اند. ترموستات را بر روی یک دمای مشخص تنظیم کنید و اجازه دهید که اتاق گرم شود تا زمانی که سیستم خاموش گردد.
  • دما را در مرکز اتاق در سه ارتفاع مختلف بالای سر، نزدیک آرنج ها و کف اتاق اندازه گیری کنید.
  • دمای خوانده شده از دماسنج را با دمای تنظیم شده ترموستات مقایسه کنید. برای این که متوجه شوید کدام یک از دماهای ثبت شده باید با دمای ترموستات مقایسه شود باید به این نکته توجه کنید که مورد استفاده اتاق شما چیست. به طور مثال اگر در این اتاق اغلب اوقات بر روی مبل می نشینید بایستی دمایی که در نزدیکی آرنج خود اندازه گیری کرده اید را با دمای تنظیم شده بر روی ترموستات مقایسه کنید.
  • ترموستات را بر روی دمایی که اندازه گیری کرده اید قرار دهید. با توجه به این که ترموستات بر روی یک دیوار آفتاب گیر و یا یک دیواری که در سایه قرار دارد، نصب شده است دمای تنظیمی آن متفاوت خواهد بود.
  • ترموستات اتاق های خالی را نیز تنظیم کنید. با استفاده از یک دماسنج دما را در کف اتاق اندازه بگیرید. دمای کف اتاق باید اندکی بالاتر از دمای انجماد باشد تا لوله ها یخ نزنند. در این صورت است که  می توانید ترموستات را برای بیشترین بازده و کمترین مقدار مصرف انرژی تنظیم کنید.

عیب یابی سیستم رادیاتور قرنیزی

  • ترموستات سیستم رادیاتور قرنیزی را روشن کنید. این کار باعث می شود که شیر آن ناحیه مورد نظر باز گردد و آب داغ در رادیاتور قرنیزی به گردش درآید. شیر یک ناحیه باعث کنترل جریان آب داغ در نواحی مختلف ساختمان می شود.
  • اگر هنوز هیچ آب داغی به سیستم رادیاتور قرنیزی وارد نمی شود، شیر موجود در تابلوی اصلی را بررسی کنید که گرفتگی نداشته باشد و اگر بسته است آن را باز کنید. سوییچ اضطراری قطع و وصل سیستم را پیدا کنید. این سوییچ معمولا در بالای پله های زیر زمین و یا سمت راست اتاق دیگ قرار گرفته است. اگر این سوییچ بسته است آن را باز کنید.
  • اگر هنوز سیستم رادیاتور قرنیزی کار نمی کند، شیر دستی که مستقیما بالای شیر ناحیه قرار دارد را باز کنید.
  • اگر هم چنان هیچ آبی به سیستم رادیاتور قرنیزی وارد نمی شود، شیر اتوماتیک آن ناحیه را بررسی کنید. به کاتالوگ سازنده شیر جهت دسترسی به تنظیمات شیر مراجعه کنید. بسیاری از شیرهای اتوماتیک یک سوییج در پشت خود دارند که با فشردن آن باز می شود.
  • اگر مشکل هم چنان باقی ماند، مشکل از دیگ شماست، در این صورت با یک متخصص لوله کشی و موتورخانه تماس بگیرید.

معاینه فنی موتورخانه بر اساس استاندارد 16000

معاینه فنی موتورخانه

معاینه فنی موتورخانه‌ها روشی بسیار سودمند، کم هزینه برای عیب یابی، کاهش مصرف انرژی و کاهش تولید گازهای آلاینده محیط زیست در بخش ساختمان است.

تاکنون مطالعات، آزمایش‌ها و پروژه‌ های عملی متعددی روی موضوع معاینه فنی موتورخانه ها انجام شده است و این ایده در میادین مختلف علمی و عملی محک خورده و به مرور تکامل یافته است، به گونه‌ای که امروز دستورالعمل معاینه فنی موتورخانه ‌ها در قالب یک استاندارد ملی مهم به شماره ISIRI 16000 تدوین شده است.

در حال حاضر 34% مصرف سوخت کشور به ساختمان‌های خانگی، تجاری، اداری و عمومی اختصاص دارد که بیشترین بخش مصرف کننده انرژی در کشور ماست. با رشد جمعیت و افزایش مصرف انرژی در این بخش نگرانی‌های جدی از بابت تهدید آینده ذخایر انرژی و سلامتی و محیط زیست کشور وجود دارد و لزوم بیش از پیش مصرف بهینه انرژی را نمایان می‌سازد.

موضوع اصلی در معاینه فنی موتورخانه تنظیم دقیق مشعل و بهینه سازی احتراق است. این کار با کمک دستگاه آنالیز دود و به وسیله کارشناسان آموزش دیده انجام می‌شود. مهم‌ترین مزیت این عمل نیز کاهش مصرف سوخت به میزان حداقل 15 درصد و کاهش گازهای آلاینده به ویژه مونواکسید کربن به میزان 95 درصد است. البته موارد دیگری نیز در معاینه فنی موتورخانه بررسی می شوند که عبارتند از

  • بررسی کامل ساختمان و اجزای موتورخانه و تهیه شناسنامه فنی برای موتورخانه
  • اندازه‌گیری و تنظیم قدرت مکش دودکش به منظور کاهش تلفات حرارتی از دودکش
  • تهیه گزارشی از مشکلات موتورخانه و راه‌ حل‌ها
  • نصب برچسب معاینه فنی

استاندارد ملی ایران ۱۶۰۰۰ (INSO 16000)برای معاینه فنی و نظارت موتورخانه ها

دیگ و موتورخانه

در کشور ما با وجود تلاش های خوبی که صورت گرفته است تاکنون طرحی همه جانبه به منظور یکپارچه سازی و استانداردسازی دستورالعمل های مربوط به تأسیسات (به ویژه موتورخانه ها) که دارای رویکردهای مختلف انرژی، زیست محیطی، ایمنی، کارایی، آسایش حرارتی و… باشد تدوین نشده است و در این استاندارد تلاش شده است که در این راستا اقداماتی انجام شود. جامع و همه جانبه بودن، قابل اجرا بودن، اثر بخشی و نوآوری از خصوصیات و مزایای این استاندارد می باشد.

معاینه فنی موتورخانه ها، روشی بسیار مفید برای کاهش مصرف انرژی و کاهش تولید گازهای آلاینده و سمی می باشد. این استاندارد به عنوان یک گام ضروری جهت ممیزی، بهینه سازی و کاهش معضلات موتورخانه ها تهیه شده و شامل مراحل مختلف زیر می باشد

  • بررسی کامل ساختمان موتورخانه و اجزای آن و تنظیم شناسنامه موتورخانه
  • آنالیز محصولات ناشی از احتراق خروجی از دودکش با دستگاه آنالایزور گاز و مقایسه آن با استاندارد
  • تنظیم دقیق مشعل به منظور کاهش مصرف سوخت و گازهای آلاینده هوا
  • اندازه گیری و متعادل نمودنقدرت مکش دودکش به منظور بالا بردن راندمان دیگ
  • تهیه گزارشی از مشکلات و عیوب موتورخانه و اجزای قید شده در این استاندارد و راه حل ها
  • تحویل گزارش بازرسی و آزمون معاینه فنی دوره ای موتورخانه به سازمان ملی استاندارد

مراحل معاینه فنی و نگهداری دوره ای موتورخانه ساختمان مطابق استاندارد ملی ۱۶۰۰۰

روش معاینه فنی موتورخانه

معاینه فنی دوره ای موتورخانه و نگهداری از آن، برای تعیین میزان آلایندگی و بهینه سازی مصرف سوخت در موتورخانه بایستی به شرح زیر انجام شود

  • جهت معرفی گروه بازرسی، به مدیر ساختمان مراجعه کرده و برنامه کاری موتورخانه به مدیر ساختمان ارائه شود.
  • همراه با مسؤول تاسیسات به موتورخانه مراجعه شود.
  • مشعل و پمپ ها توسط مسؤول تاسیسات روشن شود تا وضعیت آغازین تعیین گردد. پس از اطمینان حاصل نمودن از سالم بودن مشعل و پمپ ها، فعالیت آن ها آغاز شود.
  • سایر مصارف حتی‌الامکان قطع شده و عدد کنتور خوانده شود.
  • عدد نشان داده شده توسط ترموستات دیگ و پمپ ثبت شود.
  • مطابق پیوست ث محل انجام اندازه ­گیری مقدار محصولات احتراق تعیین شده و به اندازه قطر پراب دستگاه آنالیز محصولات احتراق سوراخ در آن ایجاد شود.
  • اندازه­ گیری غلظت محصولات احتراق توسط دستگاه آنالیز محصولات احتراق مطابق پیوست ج انجام گیرد.
  • یادآوری: در موتورخانه ­هایی‌که از مشعل گازوییل سوز استفاده می ­شود، باید علاوه بر اندازه ­گیری غلظت محصولات احتراق، آنالیز دود نیز مطابق استاندارد ملی ۷۵۹۴ انجام بگیرد.
  • با تنظیم ترموستات دیگ در دمای مناسب، از روشن ماندن آن در زمان اندازه گیری دبی گاز اطمینان حاصل کنید و با قطع کردن سایر مصارف، در مدت 60 ثانیه دبی گاز ورودی به مشعل با استفاده از کنتور اندازه گیری گردد.
  • یادآوری: در صورتی‌که مشعل مدت زیادی خاموش بوده و دمای آب داخل دیگ کمتر از دمای معمول بود لازم است ابتدا مشعل به مدت کافی روشن شود تا آب گرم شده و به دمای حداقل ۶۰ درجه برسد،‌ سپس مرحله بالا انجام شود.
  • عدد کنتور برای مشعل های گازسوز همراه با زمان روشن بودن، ثبت شود.
  • نتایج آنالیز اولیه احتراق در شناسنامه فنی ثبت شود.
  • ظرفیت اسمی اولیه مشعل موتورخانه محاسبه شود.
  • یادآوری: در موتورخانه­ هایی‌که از مشعل گازوییل‌سوز استفاده می کنند، در صورت امکان اندازه ­گیری دبی مصرف سوخت ظرفیت اسمی مشعل محاسبه گردد.
  • ظرفیت دیگ تعیین گردد.
  • ظرفیت اسمی‌ بهینه مشعل تعیین گردد.
  • دبی مصرف گاز، گازوییل در حالت بهینه تعیین گردد.
  • وضعیت درزبندی و یا نشتی دیگ بررسی شده و در صورت امکان اصلاح شود.
  • درزبندی سایر منافذ مانند اطراف محل نصب مشعل نیز در صورت امکان با چسب آلومینیوم یا خمیر دیگ، انجام شود.
  • نصب دامپر مناسب روی دودکش توصیه می شود.
  • در صورتی که نیاز به تعویض بخشی از دودکش است، توصیه می شود با هماهنگی مسئول موتورخانه این کار انجام شود.
  • درصورتی که مکش دودکش مثبت یا صفر باشد، با بازبینی آن و یا گرفتن (draught) در حالت خاموش، از عدم وجود گرفتگی در مسیر دودکش اطمینان حاصل کنید.
  • خط سوخت را بازبینی کنید و اشکالات آن را تعیین کنید.
  • فیلتر را بازبینی کنید و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • مشعل به صورت دوره ای سرویس شود. سرویس مشعل حداقل موارد زیر را باید در بر گیرد
    • باز کردن در پوش اصلی مشعل، تمیز کردن فن و لوله حسگر فشار هوا.
    • بازبینی جرقه زن و یون شعله و در صورت نیاز تعویض آن با توافق متصدی موتورخانه.
    • بازبینی شعله پخش کن و شعله پوش و در صورت لزوم تنظیم کردن آن.
  • در موتورخانه ­هایی‌که از مشعل گازوییل‌سوز استفاده می ­کنند، عملکرد پمپ و نازل گازوییل به صورت چشمی بررسی شود.
  • بررسی لقی و نصب صحیح و اصولی مشعل در محل خود.
  • بازدید حس‌کننده فشار گاز و هوا و رله و اطمینان از استقرار و تنظیم صحیح آن‌ها.
  • به منظور ایجاد هماهنگی نسبی میان ظرفیت دیگ و مشعل، با مقایسه مقدار مصرف اولیه گاز و مقدار مصرف بهینه حاصل، مقدار گاز ورودی به مشعل به صورت متناسب کم یا زیاد شود.
  • در این حالت شعله به ته دیگ نخورده و تا حد امکان 80% طول دیگ را پوشش دهد.
  • پس از تنظیم اولیه دبی گاز یا گازوییل، دریچه هوا طوری تنظیم شود که مقدار کربن مونوکسید در محدوده استاندارد قرار گیرد و هوای اضافه به کمترین مقدار ممکن خود (توصیه می شود که این مقدار کمتر از 30 درصد باشد) برسد.
  • اگر با تنظیم دریچه هوای مشعل، رسیدن به این نقطه امکان‌پذیر نبود می‌توان با کم کردن تدریجی و اندک دبی گاز/گازوییل و تغییر دریچه هوا به سمت نقطه مطلوب حرکت کرد.
  • در صورتی‌ که در ظرفیت‌های پایین‌ تر رسیدن به این نقطه امکان‌ پذیر نبود، ظرفیت را به صورت تدریجی افزایش داده تا به نقطه مطلوب دست یافت. در این حالت نیز باید توجه داشت که نباید شعله به انتهای دیگ برخورد کند.
  • بعد از رسیدن به نقطه مطلوب عملکردی، نتایج آنالیز ثبت و مشعل در حالت خاموش قرارگیرد.
  • عدد کنتور خوانده شده و ثبت گردد.
  • پس از جمع آوری کلیه وسایل و اتمام کار، شناسنامه فنی تکمیل شده (پیوست الف) به امضای مسؤول موتورخانه برسد.
  • از موتورخانه خارج شده و به مدیر ساختمان (درصورتیکه مسؤولیت موتورخانه با مدیر ساختمان نباشد) مراجعه شود و همراه با متصدی موتورخانه شناسنامه فنی امضا شده و تأییدیه نهایی تکمیل شود.

الزامات سیستم احتراقی در  معاینه فنی دوره‌ای موتورخانه

معاینه فنی موتورخانه

  • تنظیم شعله

تنظیم شعله باید در نقطه ای انجام شود که دیگ و مشعل بالاترین راندمان حرارتی را دارند و حد استاندارد محصولات احتراق مطابق با بند های 1-5 و 2-5 رعایت گردد و هوای اضافه در کمترین مقدار ایمن آن مطابق با استانداردهای ملی به شماره ۷۵۹۵ و ۷۵۹۴ باشد.

  • غلظت مونواکسید کربن خروجی و اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربورهای نسوخته و عدد دود

مقدار گاز مونواکسید کربن ساطع شده از دودکش به عنوان یکی از آلاینده ‌های اصلی محیط زیست در منابع خانگی بسیار مورد اهمیت است. لذا مقدار آن قبل و بعد از بهینه سازی برای هر یک از دیگ ‌ها نوشته می‌شود تا علاوه بر ثبت وضعیت جاری، مقدار کاهش آن در اثر انجام معاینه فنی دوره‌ای موتورخانه مشخص گردد. حد استاندارد مقدار گاز مونواکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربورهای نسوخته و عدد دود مطابق با استانداردهای ملی ایران به شماره‌های ۷۵۹۴ و ۷۵۹۵ و بند ۵ این استاندارد می‌باشد.

  • غلظت اکسیژن خروجی

مقدار گاز اکسیژن خروجی از دودکش بسیار حائز اهمیت است. زیرا مقدار هوای اضافه، گاز دی اکسید کربن و راندمان احتراق به طور مستقیم از مقدار اکسیژن خروجی از دودکش تعیین می‌گردد. بنابراین با استفاده از دستگاه آنالیز گاز‌های خروجی از دودکش مقدار آن قبل و بعد از بهینه‌ سازی برای هر یک از دیگ ‌ها نوشته می‌شود تا علاوه بر ثبت وضعیت جاری مقدار افزایش راندمان احتراق در اثر انجام معاینه فنی دوره‌ای موتورخانه مشخص گردد. معمولا توصیه می‌گردد مقدار آن برای مشعل‌های گازسوز و گازوییل سوز کمتر از ۵% باشد.

یخچال نفتی چگونه کار می کند

یخچال نفتی

یخچال های نفتی یکی از جالب ترین سیستم های تبرید هستند که در دوران قدیم مورد استفاده قرار می گرفتند. برخلاف تصور عموم مردم، نفت هیچ نقش مستقیمی در سیکل تبرید ایفا نمی کند بلکه تنها برای تولید حرارت در ژنراتور استفاده می شود.

یخچال نفتی بر خلاف یخچال برقی و کولر های گازی که بر اساس فریون فشرده و کمپرسور کار می کنند دارای هیچ قسمت متحرکی نمی باشد و اساس کار یخچال نفتی بر پایه جذب و دفع آمونیاک در آب می باشد. 

یخچال های نفتی که معروف به یخچال بیصدا بودند تقریبا یک قرن قدمت دارند وجزءاولین یخچال ها می باشند، دلیل بی صدا بودن این یخچال نداشتن اجزاء متحرک می باشد.

مخترع یخچال نفتی

تصویر یخچال نفتی

اختراع یخچال نفتی به طور مشترک به نام آلبرت اینشتین و لئو زلارد به ثبت رسیده است. انیشتین را که همه می شناسید ولی نفر دوم یک دانشمند مجارستانی بود که ابتدا دانشجو و سپس دوست و همکار اینشتین در پروژه های تحقیقاتی زیادی بود. از همکاری این دو می توان به پروژه ی منهتن که به ساخت اولین بمب های اتمی آمریکا منجر شد اشاره کرد.

لئو زلارد اختراعات زیادی از جمله دستگاه های شتاب دهنده خطی و سیکلوترون را نیز به نام خود ثبت کرده است. بسیاری از دانشمندان نقش اصلی در اختراع یخچال نفتی را نیزبه او نسبت می دهند و ظاهرا آلبرت اینشتین تنها نقش مشاور را داشته است. احتمالا لئو زلارد به این دلیل نام اینشتین را در کنار نام خود به عنوان مخترع یخچال نفتی به ثبت رسانده است که از نام این دانشمند در جهت افزایش اعتبار اختراعش سود ببرد. اگر این استدلال درست باشد باید بدانید که این ترفند موثر واقع شده زیرا بلافاصله پس از ثبت اختراع توانست آن را به یک شرکت معتبر تولیدکننده یخچال بفروشد.

اجزای یخچال نفتی

  • ژنراتور: محل تبدیل محلول آمونیاک مایع به گاز آمونیاک
  • پمپ حباب: جدا کردن گاز آمونیاک از آب
  • کندانسور: در کندانسور گاز آمونیاک گرم و متراکم شده و باعث ایجاد آمونیاک مایع و سرد می شود.
  • اواپراتور: در اواپراتور آمونیاک مایع تبدیل به گاز شده و باعث ایجاد سرما در داخل یخچال و فریزر می شود.
  • جذبکننده: در جذب کننده، گاز آمونیاک در آب جذب و حل می شود.

آشنایی با سازوکار یخچال نفتی

شکل یخچال نفتی

  • در دمای معمولی آمونیاک در آب حل می شود ولی اگر به مخلوط آمونیاک و آب گرما بدهیم چون آمونیاک بسیار جوشنده تر از آب می باشد آمونیاک آغاز به جوشیدن می کند و از مخلوط آب و آمونیاک به صورت گاز، بخار آمونیاک گرم متصاعد شده و مقداری بخار آب همراه با خود را نیز تبخیر می کند.
  • در سر راه این بخار گرم یک جدا کننده قرار دارد که قطره های آب را از بخار آمونیاک جدا می کند و به درون مخزن مخلوط آب و آمونیاک بر می گرداند.
  • سپس بخار آمونیاک وارد مجموعه از لوله های پره دار به نام چگالنده می شود و گرمای خود را از دست می دهد و به صورت آمونیاک مایع در می آید.
  • سپس این آمونیاک مایع سرد تر شده ( دارای دمایی بالاتر از دمای محیط) وارد محفظه و لوله های پره دار دیگری می شود که درون یخچال جای دارد می شود. آمونیاک سرد شده درمحفظه در معرض گاز هیدروژن قرار می گیرد و به سرعت بخار شده و جهت تبخیر، گرمای درون یخچال را جذب می کند.
  • سپس مخلوط سرد آمونیاک و هیدروژن وارد جذب کننده می شوند. درون جذب کننده مخلوط آمونیاک و هیدروژن با آبی که در مرحله دوم از گاز داغ آمونیاک جدا شده بود تماس داده می شوند. در این جا آمونیاک درون آب حل می شود و هیدروژن جدا شده دوباره به درون اواپراتور باز می گردد.
  • مخلوط آب و آمونیاک دوباره به درون مخزن مخلوط آب و آمونیاک بازگشته و توسط گرمای شعله نفت دوباره بخار شده و مراحل 1 تا 6 به صورت چرخه دوباره تکرار می شود.

سیکل تبرید یخچال نفتی

عملکرد یخچال نفتی

ابتدا با حرارت تولید شده توسط شعله نفتی دمای محلول آب و آمونیاک موجود در ژنراتور افزایش می یابد تا جایی که آمونیاک به علت دمای جوش پایین تر بخار شده و از محلول جدا می شود. بخار آمونیاک از لوله باریکی که پمپ حباب نام دارد بالا می رود و همراه خود مقداری محلول رقیق آب و آمونیاک را نیز به سمت بالا می برد و وارد مسیر جدیدی به سمت ابزربر می نماید.

بخار آمونیاک بعد از عبور از کندانسور هوایی که در پشت یخچال قرار دارد تقطیر می شود. آمونیاک مایع وارد اواپراتور یخچال می شود و با گرفتن حرارت از درون یخچال دوباره تبخیر می شود. در ادامه باید بخار آمونیاک دوباره وارد محلول آب و آمونیاک شود.

برای انجام این کار از گاز کمکی هیدروژن کمک می گیرند، این گاز عملیات جذب آمونیاک توسط آب را تسهیل می نماید و در پایان دوباره از محلول جدا شده و وارد مخزن هیدروژن می شود. بنابراین بخار آمونیاک متصاعد شده از اواپراتور، هیدروژن و محلول رقیق آب و امونیاک که توسط پمپ حباب به جریان افتاده در یک سری لوله به نام ابزربر در مجاورت هم قرار می گیرند و در طول جاری شدن از لوله که شیب کمی به سمت پایین دارد به مرور بخار آمونیاک جذب محلول رقیق آب و  آمونیاک شده و محلول غلیظ حاصل در مخزنی ذخیره می شود تا سیکل تبرید را ادامه دهند. به علت بازده بالای سیستم های تراکمی در مقیاس مشابه از این سیستم استفاده چندانی نمی شود اما هنوز در جاهایی که گاز و برق برای تبرید وجود ندارد از یخچال نفتی استفاده می شود.

 امروزه با تغییراتی در سیستم تبرید یخچال نفتی مثل قراردادن پمپ الکتریکی و فن برای کندانسور و ابزربر بازده سیستم را افزایش می دهند و از آن در چیلرهای جدبی گازسوز استفاده می نمایند. از مزایای این چیلرها می توان به مصرف کم الکتریسیته به خاطر عدم وجود کمپرسور، بازده بالا، توانایی کار در محیط های گرم به علت دارا بودن کندانسور هوایی نام برد.

دلیل تبخیر آمونیاک در هیدروژن چیست

یخچال نفتی چگونه کار می کند

برای پاسخ به این پرسش باید به ترمودینامیک محلول ها نگاهی بیندازیم. آب خالص در 100 درجه می جوشد و در صفر درجه یخ می زند ولی اگر به آب مقداری نمک بیفزاییم دیگر در 100 درجه نمی جوشد بلکه در دمایی بالاتر از 100 درجه می جوشد. اگر به آب مایعی مانند الکل بیفزاییم در صفر درجه یخ نمی زند بلکه در دمایی پایین تر یخ می زند و در دمایی پایین تر از 100 درجه نیز تبخیر می شود. همین جریان درباره آمونیاک و گاز هیدروژن نیز اتفاق می افتد.

آمونیاک خالص در دما و فشار اتاق به صورت گاز می باشد ولی آمونیاکی که از کندانسور بیرون می آید دارای دمای بالاتر از اتاق و فشاری به مراتب بیشتر از فشار اتاق می باشد. پس دقیقا درلحظه پیش از وارد شدن آمونیاک به اواپراتور آمونیاک خالص به صورت مایع می باشد. این آمونیاک وقتی درون اواپراتور با هیدروژن در هم حل بشوند نقطه جوش محلول آمونیاک هیدروژن بسیار بسیار پایین تر از نقطه جوش آمونیک خالص می باشد بنابراین آمونیاک با هر دمایی هم که وارد اواپراتور شده باشد محلول آمونیاک و هیدروژن فورا تبخیر می شود، حتی اگر دمای اواپراتور خیلی پایین تر از صفر درجه باشد. بنابراین این محلول برای تبخیر شدن، دمای محیط اطرافش را جذب می کند.