تیک سرویس

تیک سرویس

مرکز فروش، آموزش و خدمات تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع
تیک سرویس

تیک سرویس

مرکز فروش، آموزش و خدمات تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع

معرفی انواع انرژی های تجدیدپذیر

انرژی تجدید پذیر

همه ی ما این را به خوبی می دانیم که ذخیره ی انرژی های طبیعی بر روی کره زمین در حال تمام شدن است و منابعی که انسان ها تا به امروز از آن ها استفاده کرده اند دیر یا زود به اتمام خواهند رسید. تنها راه نجات برای نسل های آینده و بقای بشریت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر است. انرژی نو یا انرژی جایگزین به آن دسته از انرژی‌ها گفته می‌شود که برای تولیدشان از منابع بدون کربن استفاده می‌گردد مانند: انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی دریایی، زمین گرمایی، نیروگاه‌های آبی و کربن خنثی مانند زیست توده.

انرژی جزر و مد

انرزی جذر و مد-تیک سرویس

انرژی جزر و مد شکلی از انرژی آبی است که از تبدیل انرژی جزر و مد به اشکال مفید انرژی عمدتاً نیروی برق به دست می‌آید. گرچه هنوز انرژی جذر و مد فراگیر نشده است، اما انرژی جزر و مد می‌تواند منبع مناسبی برای تولید برق در آینده باشد. جزر و مد بهتر از انرژی باد و انرژی خورشیدی قابل پیش بینی است.

در میان منابع انرژی تجدید پذیر، استفاده از انرژی جزر و مد همیشه با مشکل هزینه بالا و محدودیت در مکان های با کشندگی شدید یا سرعت بالای جریان آب روبرو بوده است. با وجود این، بسیاری از پیشرفت های اخیر هم در طراحی (مانند نیروگاه کشند دینامیکی، تالاب های کشندی) و هم در تکنولوژی توربین (مانند توربین‌های جدید محوری و کراس فلو) نشان می‌دهد که کل برق کشندی موجود ممکن است، از آن چه تا پیش از این فرض می‌شد بسیار بیشتر باشد و ممکن است هزینه‌های اقتصادی و زیست محیطی به سطح قابل رقابتی کاهش یابد.

اولین نمونه تجاری ساخته شده از انرژی جذر و مد در ایرلند قرار دارد. از نظر تاریخی آسیاب‌هایی که از انرژی کشندی بهره می‌گرفتند هم در اروپا و هم در سواحل شرقی آمریکای شمالی وجود داشته اند.

آب ورودی در استخرهای بزرگی ذخیره می‌شدند و در هنگام فروکش کردن مد چرخ‌های آبی را به چرخش در می‌آوردند که از این نیروی مکانیکی برای آرد کردن غلات استفاده می‌کردند. تاریخ اولین استفاده از انرژی جذر و مد به قرون وسطی و حتی به روم باستان بر می‌گردد. تنها در قرن نوزدهم بود که فرایند استفاده از آب‌های ریزان و توربین‌های چرخان برای تولید الکتریسیته در آمریکا و اروپا معرفی شد. نیروگاه کشندی رانس اولین نیروگاه کشندی در مقیاس بزرگ است که در سال ۱۹۶۶ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

سی ان جی

گاز طبیعی فشرده یا سی‌ان‌جی سوختی است که عمدتا به عنوان جایگزینی برای بنزین، گازوئیل و گاز مایع به کار می‌رود. سی‌ان‌جی نسبت به هر سه این ها آلودگی کمتری ایحاد می‌کند. همچنین ایمنی بیشتری در هنگام نشت دارد چون گاز از هوا سبکتر است و به سرعت پراکنده می‌شود.

سی‌ان‌جی با فشرده‌سازی گاز طبیعی ایجاد می‌شود به گونه‌ای که حجمی که اشغال می‌کند کمتر از یک درصد حجمی است که گاز طبیعی در شرایط عادی اشغال می‌کند. گاز طبیعی عمدتا از متان تشکیل می‌شود و از چاه‌های گاز طبیعی، چاه‌های نفتی و فراوری زباله‌ها تولید می‌شود.

سی‌ان‌جی هم در خودروهای بنزین‌سوز که موتور آن ها برای استفاده از سی‌ان‌جی اصلاح شده و هم در خودروهایی که با موتور اختصاصا سی‌ان‌جی سوز ساخته شده‌اند، استفاده می‌شود. در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۸ میلیون خودرو سی‌ان‌جی فعال بوده‌اند. ایران بزرگترین ناوگان خودروهای سی‌ان‌جی سوز را با ۳.۵ میلیون در اختیار داشته‌ است. پاکستان و آرژانتین با بیش از دو میلیون و برزیل، چین و هند با بیش از یک و نیم میلیون خودروی سی‌ان جی‌سوز در رتبه‌های بعد قرار دارند.
از مزایای استفاده از گاز طبیعی در مقایسه با بنزین می‌توان به آلایندگی کمتر، عدد اکتان بالا (۱۳۰)، افزایش راندمان ۱۵ درصدی و در کشوری چون ایران فراوانی و قیمت مناسب نام برد.

الکتریسیته زمین گرمایی

انرژی زمین گرمایی-تیک سرویس

​​انرژی زمین گرمایی از حرارت تولید شده و ذخیره‌‌شده در زمین به دست می‌آید. انرژی زمین گرمایی انرژی حرارتی ماده را مشخص می‌کند. انرژی زمین گرمایی سیاره ما از شکل‌گیری اولیه و انفجار بزرگ و تشعشعات مواد رادیواکتیوی به دست می‌آید.

افت حرارت انرژی زمین گرمایی، که اختلاف حرارت بین هسته سیاره زمین و سطح آن است، جریان دایمی از انرژی را به شکل گرما تولید می‌کند و از هسته به سطح زمین می‌فرستد.

منشاء حرارت انرژی زمین گرمایی می‌تواند از اعماق زمین یا خود هسته در عمق ۶۴۰۰ کیلومتری باشد. دمای هسته زمین به ۵۰۰۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. حرارت از هسته زمین به سنگ‌های اطراف نیز منتقل می‌شود.

حرارت‌ و دمای بالا منجر به ذوب سنگ‌ها می‌شود که ما آن را با نام ماگما می‌شناسیم. ماگما به سمت بالا می‌آید چرا که سبک‌تر از سنگ‌های جامد می باشند. سپس این ماگما آب یا سنگ های پوسته را داغ می‌کند و گاهی دمای آن ها تا ۳۷۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

انسان از زمان عهد قدیم از انرژی زمین گرمایی به صورت چشمه‌های آب گرم استفاده می‌کرده است. همچنین در روم باستان نیز از انرژی زمین گرمایی برای گرم کردن فضا استفاده می‌کرده است. حالا نیز انسان از این انرژی برای تولید برق استفاده می‌کند.

نیروی برق آبی

انرژی برق آبی-تیک سرویس

بیشتر نیروگاه‌های برق آبی انرژی مورد نیاز خود را از انرژی پتانسیل آب پشت سد تامین می‌کنند. در این حالت انرژی تولیدی از آب به حجم آب پشت سد و اختلاف ارتفاع بین منبع و محل خروج آب سد بستگی دارد. به این اختلاف ارتفاع، ارتفاع فشاری می‌گویند و آن را با H نمایش می‌دهند. در واقع میزان انرژی پتانسیل آب با ارتفاع فشاری آن متناسب است. برای افزایش فاصله یا ارتفاع فشاری، آب معمولاً برای رسیدن به توربین آبی فاصله زیادی را در یک لوله بزرگ طی می‌کند.

برخی نیروگاه‌های آبی که تعداد آن ها زیاد هم نیست از انرژی جنبشی آب جاری استفاده می‌کنند. در این دسته از نیروگاه‌ها نیازی به احداث سد نیست. توربین این نیروگاه‌ها شبیه یک چرخ آبی عمل می‌کند. این نوع استفاده از انرژی شاخه نسبتاً جدیدی از علم جنبش مایعات است.

انرژی برق آبی با ظرفیت حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مگاوات در جهان، رتبه نخست انرژی های تجدیدپذیر را دارد اما از سال ۲۰۱۳، مقدار ظرفیت ایجاد شده در هر سال کاهش داشته است.

انرژی اتمی

انرژی هسته ای-تیک سرویس

در هر اتم، ذراتی وجود دارند که دارای منبع عظیم انرژی هستند. لذا هسته اتم منبعی از انرژی به شمار می‌رود که با شکافت اتم این انرژی رها می‌شود. انرژی نهفته در هسته اتم‌های برخی از عناصر مانند اورانیوم می‌توانند با آزاد شدن، همان کاری را بکنند که سوزاندن مقدار زیادی نفت و گاز انجام می‌دهد که البته سوزاندن نفت و گاز، مشکلات زیست محیطی ایجاد کرده و مقدار زیادی گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند. همراه سایر منابع انرژی پایدار، انرژی هسته‌ای، روش تولید انرژی کم‌کربن برای ایجاد الکتریسیته است که در مقایسه با انتشار گازهای گلخانه‌ای در هر واحد از انرژی تولید شده، شبیه سایر منابع تجدید پذیر است. بدین ترتیب، از زمان آغاز تجاری سازی نیروگاه‌های هسته‌ای در دهه۱۹۷۰، از تولید ۶۴ گیگاتن کربن دی اکسید جلوگیری شده است.

همان طور که اکثر نیروگاه های حرارتی با مهار انرژی حرارتی آزاد شده از سوخت‌های فسیلی برق تولید می کنند، نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای نیز انرژی آزاد شده از هسته ی اتم ها در فرایند شکافت هسته‌ای درون رآکتور هسته‌ای را مورد استفاده قرار می دهند. گرمای هسته ی رآکتور، به وسیله ی یک سیستم سرمایشی دفع می شود و با استفاده از این گرما، توربین بخار متصل به ژنراتور، به منظور تولید الکتریسیته به حرکت در می آید.

انرژی موج

انرژی موج در اقیانوس بر اثر عمل بادی که روی سطح اقیانوس می وزد تولید می‌شود. انرژی موج تجدید شونده است و معمولاً نسبت به انرژی باد بیشتر قابل تولید است. انرژیی که از امواج استخراج می‌شود، دوباره به سرعت توسط برهمکنش با دو سطح اقیانوس پر می‌شود. انرژی موج نامنظم، نوسانی و دارای فرکانس پائین است که قبل از اضافه شدن به شبکه باید به فرکانس ۶۰ هرتز تبدیل شود.

انرژی باد

انرژی باد-تیک سرویس

​می‌توان از جریان هوا برای چرخاندن توربین‌های بادی استفاده کرد. توربین‌های بادی نوین در مقیاس وسیعی، از ۶۰۰ کیلووات گرفته تا پنج مگاوات، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقیاس تجاری از توربین‌های بادی استفاده می‌شود که قادر به تولید1.5تا سه مگاوات برق هستند.

در سال ۲۰۱۵، یک توربین بادی که در ساحل نصب شده بود، توانست ۷۰۵ مگاوات برق تولید کند که بیشترین ظرفیت تولید یک توربین بادی است. انرژی تولیدی از باد بسته به سرعت گردش آن دارد بنابراین هرچه سرعت گردش باد بیشتر باشد، انرژی تولیدی آن بیشتر خواهد شد.

مناطقی مانند سواحل و زمین‌های مرتفع که باد در آن ها قدرتمندتر و به طور دائم می‌وزد، بهترین مکان‌ برای راه‌اندازی مزارع بادی هستند. در سال ۲۰۱۵، برق تولید شده از توربین‌های بادی تقریبا چهار درصد برق مصرفی جهان را تامین کرد.

انرژی باد منبع پیشرو در اروپا، آمریکا و کاناداست و دومین منبع پیشرو در چین می باشد. در دانمارک، انرژی بادی بیش از ۴۰ درصد از برق مصرفی را تامین می‌کند در حالی که در ایرلند، پرتغال و اسپانیا تقریبا ۲۰ درصد برق مصرفی از طریق انرژی بادی تامین می‌شود.

به گفته متخصصان، پتانسیل برق تولید شده از منابع انرژی بادی، پنج برابر بیشتر از مقدار کل تولیدی فعلی یا ۴۰ برابر بیشتر از برق مصرفی فعلی است. برای تحقق این امر نیاز است که توربین‌های بادی در مناطق وسیع، به‌خصوص در سواحل، کار گذاشته شوند. سرعت متوسط باد در سواحل ۹۰ درصد بیشتر از مناطق دیگر است بنابراین منابع ساحلی می‌توانند انرژی بیشتری را تولید کنند. در سال ۲۰۱۴، انرژی بادی تولید شده در جهان ۷۰۶ تتراوات بر ساعت یا سه درصد از برق کل جهان را تامین کرد.

بیومس یا زیست توده

بیومس-تیک سرویس

​​انرژی زیستی از مواد بیولوژیکی حاصل از موجودات زنده یا ارگانیسم‌های زنده تولید می‌شود. این انرژی معمولا از گیاهان یا مواد حاصل از گیاه تولید می‌شود که زیست توده نامیده می‌شود. زیست توده یک منبع انرژی است که هم می‌توان به صورت مستقیم از آن برای احتراق و تولید گرما و هم به صورت غیرمستقیم پس از تبدیل آن به شکل‌های مختلف زیست سوخت استفاده کرد.

تبدیل زیست توده به زیست سوخت می‌تواند به روش‌های مختلفی صورت بگیرد که به سه دسته گرمایی، شیمیایی و بیوشیمیایی تقسیم می‌شود. چوب بزرگ‌ترین منبع زیست توده است، منابع چوبی شامل بقایای جنگل، درخت‌های مرده، شاخه و پشته‌های درخت، تراشه‌های چوبی و زباله‌های جامد شهری می‌شود.

زیست توده شامل مواد حیوانی و گیاهی نیز می‌شود. زیست توده صنعتی از گیاهان مختلفی مانند ذرت، کنف، صنوبر، بید، نیشکر، اکالیپتوس و بامبو ساخته می‌شود.

انرژی گیاهی با اجساد گیاهان و درختانی تولید می‌شود که مخصوصا برای تولید سوخت پرورش داده شده‌اند و فیبربالایی دارند. برای مثال در هر هکتار گندم ۷/۵ تا هشت تن دانه وجود دارد و در هر هکتار کاه ۳/۵ تا پنج تن ضایعات وجود دارد. می‌توان از دانه گندم به عنوان سوخت مایع برای حمل‌ونقل استفاده کرد. همچنین می‌توان ضایعات کاه را برای تولید گرما یا برق سوزاند.

زیست توده گیاهی را می‌توان از طریق یک سری روش شیمیایی از سلولز و گلوکز نیز به دست آورد، همچنین شکر حاصل از این واکنش شیمیایی را نیز می‌توان به عنوان زیست سوخت استفاده کرد.

زیست توده را می‌توان به سایر اشکال قابل استفاده انرژی مانند گاز متان، اتانول و بیودیزل نیز تبدیل کرد. زباله‌های خانگی و کشاورزی و ضایعات انسانی همگی گاز متان تولید می‌کنند که زیست گاز نام دارد.

با تخمیر کردن غلاتی مانند ذرت و نیشکر می‌توان اتانول تولید کرد. بیودیزل را نیز می‌توان از غذاهای مانده، روغن‌های گیاهی و چرب حیوانی تولید کرد.

تحقیقات زیادی در زمینه سوخت جلبکی یا زیست توده حاصل از جلبک دریایی در حال انجام است. از آن جا که جلبک دریایی منبع غیرغذایی است، می‌توان پنج الی ۱۰ برابر بیشتر از محصولات کشاورزی خشکی، مانند ذرت و سویا، از آن سوخت تولید کرد. می‌توان جلبک دریایی را تخمیر کرد تا زیست سوخت‌هایی مانند اتانول، بوتانول، متان، بیودیزل و هیدروژن از آن تولید کرد.

زیست توده مورد استفاده برای تولید برق در هر منطقه متفاوت است. در آمریکا از محصولات فرعی جنگل برای تولید زیست توده استفاده می‌شوند. در موریس و جنوب شرقی آسیا از ضایعات کشاورزی استفاده می‌شود. در بریتانیا نیز از از فضولات پرندگان استفاده می‌شود.

زیست سوخت شامل طیف وسیعی از زیست توده‌ها می‌شود. این اصطلاح سوخت‌های گازی، مایع و جامد را پوشش می‌دهد. زیست سوخت‌های مایع شامل بیوالکل‌ها مانند بیواتانول، و روغن‌ها مانند بیودیزل می‌شود. بیواتانول نوعی الکل است که از تخمیر قسمت‌هایی از گیاه شکر به دست می‌آید. زیست سوخت‌های گازی شامل بیوگازها، گاز زباله و گاز مصنوعی می‌شود.

با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، می‌توان از زیست توده سلولزی مانند درختان و چمن برای تولید اتانول استفاده کرد. اتانول خالص برای وسایل نقلیه حکم سوخت را دارد اما یک افزودنی بنزینی به آن اضافه می‌شود تا میزان اکتان افزایش یاید. در آمریکا و برزیل به طور گسترده‌ای از بیواتانول استفاده می‌شود.

به گفته آژانس محیط زیست بین‌المللی بیواتانول تاثیری بر گرمایش زمین ندارد. بیودیزل از روغن‌های گیاهی، چربی حیوانی یا روغن‌های قابل بازیافت تولید می‌شود. بیودیزل خالص نیز به عنوان سوخت وسیله نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد اما معمولا افزودنی دیزلی به آن اضافه می‌شود تا سطح ذرات، کربن مونوکسید و هیدروکربن‌ها را کاهش دهد.

بیودیزل به طور گسترده‌ای در اروپا استفاده می‌شود. در سال ۲۰۱۰، بیودیزل ۲/۷ درصد از سوخت حمل و نقل جهان را به خود اختصاص داد.

زیست توده، زیست گاز و زیست سوخت برای تولید گرما یا انرژی استفاده می‌شوند اما برای محیط زیست مضر هستند. آلاینده‌هایی مانند اکسید سولفور و اکسید نیتروژن از احتراق زیست توده‌ها تولید می‌شوند. براساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، سالانه هفت میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

انرژی خورشیدی 

این انرژی می تواند به طور مستقیم از خورشید و حتی در آب و هوای ابری به دست بیاید. انرژی خورشیدی، در سطح جهان و به صورت گسترده برای تولید برق، گرما و شیرین سازی آب مورد استفاده قرار می گیرد. انرژی خورشیدی به دو روش اصلی تولید می شود.

فتوولتائیک

فتوولتائیک که سلول های خورشیدی هم نامیده می شوند، دستگاه های الکترونیکی هستند که نور خورشید را مستقیما به الکتریسیته تبدیل می کنند. در حال حاضر، فتوولتائیک، یکی از سریع ترین شتاب های رشد را در بین تکنولوژی های انرژی تجدیدپذیر دارد.
سیستم خورشیدی فتوولتائیک، می تواند در مقیاس های مختلف مانند مقیاس تجاری و یا در مقیاس کوچک تر و مصارف شخصی استفاده شود. این سیستم در مقایس کوچک، برای مردمی که در کنار خطوط انتقال زندگی نمی کنند روش بسیار مناسبی برای تامین برق است. این روش برای کسانی که در کشورهای در حال توسعه با تابش مناسب خورشید زندگی می کنند بسیار ایده آل می باشد.

نیروی خورشیدی متمرکز

در این روش از آیینه برای متمرکز کردن پرتوی خورشید استفاده می شود. این پرتوها سیال را گرم کرده و با ایجاد بخار و به چرخش در آوردن توربین، الکتریسیته تولید می کنند. از این روش برای تولید الکتریسیته در نیروگاه ها با مقیاس بزرگ استفاده می شود.

ظرفیت نصب شده برای تولید انرژی خورشیدی، تا پایان سال ۲۰۱۷، حدود ۳۹۰ هزار مگاوات است که تنها ۵ هزار مگاوات آن از نوع نیروی خورشیدی متمرکز است.
نیروگاه تنگر در چین، با ظرفیت ۱۵۴۷ مگاوات بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان است که در حال بهره برداری می باشد. در حال حاضر در کشور هند، نیروگاه پاوادا با ظرفیت ۲۰۰۰ مگاوات در حال احداث است که پس از بهره برداری، بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان خواهد بود.

انرژی گرادیان شوری

انرژی گرادیان شوری-تیک سرویس

توان اسمزی یا توان گرادیان شوری انرژی موجود از اختلاف در غلظت نمک بین آب دریا و آب رودخانه است. دو روش عملی برای این موضوع الکترودیالیز معکوس و فشار اسمزی با غشاهاب تأخیری می‌باشند. آب این محصول بد (شور) مزه است. اولین نیروگاه توان اسمزی جهان با ظرفیت 4kw  به وسیله Statkraft در ۲۴ نوامبر سال ۲۰۰۹در Tofte افتتاح شد.

همه چیز در مورد چیلر تراکمی

چیلر تراکمی چیست

چیلر در واژه به معنی آب سرد کن می ­باشد. می توان به وسیله چیلر دمای یک سیال خنک شونده که بیشتر وقت ها آب است را به مقدار مورد نظر پایین­ آورد.سپس آب سرد شده را در مصارف صنعتی و تهویه مطبوع مورد استفاده قرار داد.

چیلر تراکمی

چیلرها در صنایع، جهت خنک کاری ماشین آلات، مواد، محصولات و در تهویه مطبوع جهت خنک کردن هوای عبوری از فن کویل و یا هواساز مورد استفاده قرار می گیرد.

چیلرها به دو دسته چیلر تراکمی و جذبی تقسیم می شوند، در چیلر جذبی انرژی مورد مصرفی به صورت حرارت می­ باشد، و در چیلر تراکمی مصرف انرژی به صورت الکتریسته می باشد.

سیکل تبرید-تیک سرویس

مصرف انرژی چیلر تراکمی جهت ایجاد برودت به صورت انرژی الکتریکی می­ باشد، که با توجه به کار کمپرسور این انرژی را مصرف می­ کند. در چیلر تراکمی مثل سیکل تبرید دارای ۴ قطعه اصلی کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور می ­باشد و همچنین مبرد که عامل حرکت سیکل تبرد می باشد.

سیکل، طرز و نحوه عملکرد چیلر تراکمی

سیکل تبرید تراکمی-تیک سرویس

در سیکل تبرید تراکمی ابتدا کمپرسور باعث حرکت گاز مبرد در سیکل می شود و همچنین فشار گاز را افزایش می دهد. بنابراین گاز مبرد در کندانسور در دمای معلوم شروع به تقطیر و به مایع شدن می ­کند. سپس مایع فشار بالا به شیر انبساط می ­رسد. شیر انبساط شکست و افت فشار شدیدی در مسیر مایع به وجود می اورد.

بنابراین در اثر این کاهش فشار باعث کاهش دما نیز می شود. در اثر کاهش فشار، مقداری از مبرد تبخیر شده و مخلوط گاز و مایع مبرد وارد اواپراتور می­ شود و در اواپراتور سیال خنک شونده که معمولا آب است با انتقال گرمای خود به مبرد مایع، باعث تبخیر مایع مبرد در فشار ثابت می­ گردد. آب چیلر نیز چون گرمای زیادی از دست داده است جهت تهویه کویل های فن کویل و هواسازها به چرخش در می ­آید. و مبرد تبخیر شده دوباره وارد کمپرسور شده و سیکل تبرید چیلر را طی می ­کند. در چیلر تراکمی پایه ایجاد تبرید، تبخیر در اواپراتور می ­باشد.

اجزای چیلر تراکمی

سیستم های برودتی دارای اجزا ریز و درشت بسیاری می باشند که در ادامه به معرفی و بررسی اجزای اصلی  آن پرداخته می شود.

  • کمپرسور چیلر تراکمی

انواع کمپرسور

کمپرسور چیلر اولین و اصلی ترین جز از اجزای چیلر تراکمی می­ باشد. وظیفه کمپرسور گردش مبرد در سیکل می باشد. کمپرسور ها را برحسب نیاز در اندازه­ های مختلفی می ­سازند. حجم گازی که در کمپرسور چیلر باید متراکم شود بستگی به میزان جابه­ جایی کمپرسور، توان موتور الکتریکی کمپرسور و ابعاد آن دارد. وظیفه کمپرسور علاوه بر ایجاد جریان مبرد در سیکل، وظیفه اختلاف فشار بین قسمت فشار بالا و فشار پایین را نیز دارد. همین اختلاف فشار بین قسمت فشار قوی و فشار ضعیف باعث ورود مایع از طریق اکسپنشن به اواپراتور چیلر می شود.

    • کمپرسور چیلر از نظر ساختار به چهار دسته زیر تقسیم می­ شود.

چیلر تراکمی با کمپرسور رفت برگشتی (Reciprocating)

چیلر تراکمی با کمپرسور چرخشی (Screw)

چیلر تراکمی با کمپرسور دوار و گریزاز مرکز (centrifugal)

چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرال (scroll)

  • کندانسور چیلر تراکمی

یکی از تجهیزات اصلی چیلر کندانسور می­ باشد که بعد از کمپرسور نصب می ­شود و مبرد سوپرهیت وارد کندانسور می شود و به حالت مایع مادون سرد از کندانسور خارج می­ شود. مایع سازی یا تقطیر مبرد در کندانسور در فشار ثابت انجام می گردد. کندانسور ها به دو دسته چیلر با کندانسور آبی و چیلر با کندانسور هوایی تقسیم می­ شوند.

تفاوت چیلر تراکمی آب خنک و هوا خنک

  • اواپراتور چیلر تراکمی

اواپراتور پوسته لوله-تیک سرویس

بعد از بیان کمپرسور و کندانسور چیلر به سومین جز سیکل تبرید تراکمی می رسیم. سومین جز سیکل تبرید تراکمی اواپراتور نام دارد به معنای تبخیر کننده، که در دستگاه برودتی با تبخیر مبرد، گرمای آب را می­ گیرد و باعث خنک شدن آب چیلر می­ گردد. اواپراتور ها به سه دسته shell&tube و brazed plated  و flooded تقسیم بندی می­ شوند. طبق استاندارد ARI590  دمای آب ورود به اواپراتور 54 درجه فارنهایت یا 12.2 درجه سیلسیوس و خروج از آن 44 درجه فارنهایت یا 6.67 درجه سیلسیوس می­ باشد و به ازای هر تن تبرید 2/4GPM دبی آب چیلر در نظر گرفته می ­شود.

در دستگاه های با ظرفیت بالا از اواپراتور مستغرق و در دستگاه های ظرفیت متوسط از اواپراتورهای پوسته لوله استفاده می ­گردد. در اواپراتورهای پوسته لوله مبرد در لوله های مسی و آب چیلر در پوسته جریان دارد ولی در اواپراتور های مستغرق مبرد در پوسته و آب در لوله های مسی جریان دارد.

  • شیر انبساط چیلر تراکمی

شیر انبساط-تیک سرویس

آخرین جزء اصلی از اجزای سیستم چیلر تراکمی، شیر انبساط می­ باشد. نخستین وظیفه این شیر، افت فشار است که به تبع آن افت دما نیز همراه می شود. همین افت باعث می­ شود سیستم برودتی در دمای مورد نیاز از اواپراتور گرمای آب را بگیرد، وظیفه دوم نیز تنظیم مقدار مبرد عبوری از اوپراتور براساس مقدار سوپرهیت گاز خروجی از اواپراتور می­ باشد.

 در حال حاضر شیر انبساط­ هایی که برای چیلر تراکمی استفاده می­ گردند بیشتر الکترونیکی می ­باشند. این شیرها به همراه یک کیت الکترونیکی و سنسور دما و فشار به استپ موتور شیر، فرمان کنترل مقدار مبرد و سوپرهیت را می ­دهد.

از معروف ترین شیر­های مورد استفاده در سیستم های برودتی می­توان از کرل دانفوس و اسپرلن یاد کرد. این کیت با خواندن فشار با استفاده از سنسور فشار و دما، شیر را کنترل و سوزن شیر را باز یا بسته می­ کند.

از جمله مزیت شیر الکترونیکی نسبت به شیر مکانیکی می­ توان به کنترل دقیق سوپرهیت اشاره کرد که به دلیل برنامه پذیر بودن شیر های الکترونیکی امکان قابلیت بسیاری را فراهم می کند.

سوپرهیت چیست

نحوه اندازه گیری سوپر هیت در چیلر-تیک سرویس

به اختلاف دمای گاز نهایی و دمای تبخیر سیال سوپرهیت می­ گویند. t – te = superheat

سوپر هیت گاز خروجی از اواپراتور باید بین 8 تا 5 درجه سلسیوس باشد.

جهت اندازه گیری سوپرهیت ابتدا باید دمای خروجی از اواپراتور را اندازه گیری کرد و سپس فشار اواپراتور را اندازه گرفت و سپس دمای متناظر با فشار اواپراتور را از جدول دما-فشار مبرد چیلر خواند که حاصل اختلاف این دو دما، دمای سوپرهیت معرفی می­ گردد.

در صورتی که دمای سوپرهیت به کمتر از دو درجه سانتی گراد برسد احتمال برگشت مبرد به صورت مایع به کمپرسور وجود دارد. در این صورت احتمال آسیب به کمپرسور به مقدار بسیار زیادی وجود دارد. و در صورتی که این مقدار به بیشتر از ده درجه سلسیوس برسد باعث داغ شدن سیم­ پیچ و احتمال سوختن آن می ­شود. بنابراین تنظیم سوپرهیت یکی از مهمترین عوامل موثر در عمر چیلر می ­باشد.

انواع چیلر های تراکمی

  • انواع چیلر تراکمی براساس نوع کمپرسور

چیلرهای تراکمی براساس نوع کمپرسور مورد استفاده جهت فشرده سازی مبرد به چهار دسته تقسیم می شوند.

    • چیلر تراکمی با کمپرسور رفت و برگشتی ( چیلر رفت و برگشتی )

در چیلر رفت و برگشتی، کمپرسور سیلندر پیستونی یا ضربه ای جابه­ جایی مثبت استفاده می شود. در این سیستم، مبرد در کمپرسور توسط سیستم سیلندر و پیستون تا فشار بالا متراکم می گردد. سپس بخار اشباع وارد کندانسور می­ شود. کمپرسور ضربه­ ای، بیشتر در سیستم های تهویه مطبوع ارزان قیمت کاربرد دارد.

    • چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرو ( چیلر اسکرو )

 چیلر اسکرو یکی از نسل های جدید سیستم های سرمایش تراکمی می باشد. تجهیزات سرمایشی تراکمی اسکرو به ­دلیل استفاده از کمپرسورهای اسکرو یا مارپیچ به این نام شناخته می­ شود. یکی از ویژگی های مهم کمپرسور اسکرو نسبت به کمپرسورهای رفت و برگشتی، قابلیت کنترل ظرفیت و راندمان بالای آن می باشد.

    • چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرال ( چیلر اسکرال )

چیلر تراکمی اسکرال نیز  نسل جدید سیستم سرمایش در صنعت تهویه مطبوع می­ باشد. در این نوع از تجهیزات سرمایشی تراکمی کمپرسور اسکرال جایگزین کمپرسور پیستونی رفت و برگشتی می شود. به همین دلیل این چیلر به نام چیلر اسکرال یا حلزونی شناخته می­ شود. کمپرسور اسکرال عموما از دو حلزون غیر هم محور تشکیل شده است (یکی ثابت و دیگری متحرک)

    • چیلر تراکمی با کمپرسور سانتریفیوژ ( چیلر سانتریفیوژ )

یکی دیگر از انواع چیلرهای تراکمی، چیلر سانتریفیوژ می باشد. چیلر سانتریفیوژ به دلیل سیکل تبرید خاصی که دارد در مقایسه با سایر چیلرهای تراکمی ضریب عملکرد و راندمان بالایی دارد. طرز کار کمپرسور سانتریفیوژ بر اساس نیروی گریز از مرکز می باشد.

یکی از مهمترین مزایای این سیستم های تراکمی، تامین بارهای سرمایشی زیاد با استفاده از یک دستگاه سرمایش است. از دیگر مزایای کمپرسور سانتریفیوژ سر و صدای بسیار کم، لرزش پائین، هزینه تعمیر چیلر و نگهداری پائین به دلیل تکنولوژی بالا و کنترل پذیری خطی می باشد.

  • انواع چیلر تراکمی براساس نوع کندانسور

چیلر تراکمی را بر اساس نوع کندانسور مورد استفاده جهت خنک سازی ماده مبرد می توان به دو دسته، چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک دسته بندی کرد. هوا خنک و آب خنک یعنی این که کندانسور چیلر به چه طریق حرارت را از مبرد می زداید.

    • چیلر تراکمی هوا خنک

چیلر تراکمی هوا خنک

چیلر هوا خنک را می توان به عنوان واحدی یکپارچه حتی در ابعاد و اندازه یک کولر اسپلیت در پیکربندی های مختلف به کار برد. انعطاف پذیری بالای چیلر هوا خنک در مقایسه با چیلر آب خنک، کمک به محبوبیت زیاد این گروه از چیلر ها در میان طراحان می کند. چیلر تراکمی هوا خنک از نظر سایز، دامنه وسیعی از مدل های با ظرفیت پایین تا مدل های با ظرفیت بیش از صد تن را در بر می گیرد. بنابراین، جهت خنک کردن دامنه وسیعی از ساختمان های تجاری کوچک و بزرگ مناسب می باشد.

    • چیلر تراکمی آب خنک

چیلر تراکمی آب خنک

چیلر آب خنک به وسیله انرژی الکتریکی تولید سرما و برودت می کند. چیلر تراکمی آب خنک، با عنوان چیلر آبی نیز شناخته می شود. سیکل چیلر آبی تراکمی بر اساس سیکل تبرید تراکمی بوده و برخی از قسمت های اصلی آن کمپرسور با الکتروموتور، کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط، تجهیزات برج خنک کننده، پمپ و …  می باشد. در چیلر آب خنک، سرد سازی آب در اواپراتور یا مبدل حرارتی صورت پذیرفته و آب سرد شده از طریق لوله کشی به دستگاه های خنک کننده هوا مانند هواساز، فن کویل، داکت اسپلیت، زنت، ایرواشر و .. فرستاده می شود. در چیلر آبی باید از برج خنک کن برای سردسازی آب کندانسور استفاده کرد.

مزایا و معایب چیلر تراکمی و تفاوت آن با چیلر جذبی

  • مزایای چیلر تراکمی نسبت به چیلر جذبی

در سیستم های سرمایش با ظرفیت­ برابر، چیلر تراکمی در مقایسه با چیلر چذبی کم حجم ­تر می ­باشد.

راندمان و ضریب عملکرد چیلر تراکمی از چیلر جذبی بیشتر است.

مصرف آب سیستم تراکمی هوا خنک بسیار کمتر از چیلر آب خنک است.

جهت استفاده از چیلرهای تراکمی در مناطق مختلف محدودیتی دیده نمی ­شود حتی در مناطق گرم و مرطوب.

اثرات زیست محیطی تجهیزات تراکمی نسبت به تجهیزات جذبی کمتر می باشد.

چیلر جذبی ضریب عملکرد (COP) بسیار پایینی بین 0.54 تا 1.2 دارد، در حالی که ضریب عملکرد چیلر تراکمی بین ۳ تا ۸ است.

تجهیزات چیلر جذبی حدود ۵۰ درصد بیشتر از چیلر تراکمی حجم دارد و به همین اندازه فضای بیشتری از کف موتورخانه را اشغال می کند.

 ارتفاع تجهیزات چیلر جذبی نسبت به تراکمی بلندتر بوده و در نتیجه ارتفاع موتورخانه حدود ۶ تا ۱۰ فوت بلندتر باید در نظر گرفته شود.

وزن تجهیزات چیلر جذبی برای تولید برودتی یکسان نسبت به چیلر تراکمی حدود ۲ برابر است و معمولا در چندین قسمت مختلف تقسیم و سپس حمل می شود و نیز اینکه فوندانسیون بسیار محکم تری نیاز دارد.

بیشتر چیلرهای تراکمی همراه با مبرد درون آنها مستقیما از کارخانه سازنده به محل نصب حمل می شوند، در حالی که مبرد و جاذب چیلر جذبی می بایستی که بعد از نصب چیلر در موتورخانه، درون آن تزریق شود.

قیمت تمام شده چیلرهای جذبی از نوع شعله غیر مستقیم حدود ۵۰ درصد نسبت به قیمت تمام شده چیلرهای تراکمی بیشتر است. در ضمن قیمت تمام شده چیلر جذبی نوع شعله مستقیم حدود ۲ برابر چیلر تراکمی خواهد بود.

  • معایب چیلر تراکمی نسبت به چیلر جذبی

 مصرف بالای انرژی الکتریکی

افزایش هزینه خدمات برق

هزینه بالا تجهیزات برق اضطراری

هزینه بالای اولیه مورد نیاز برای دیگ ها

راندمان پایین دیگ ها در تابستان

مخاطرات زیست محیطی ناشی از مبردهای مضر

ضریب عملکرد چیلر تراکمی

ضریب عملکرد چیلرهای تراکمی از چیلرهای جذبی عموما بالاتر می باشد. به طوری که ضریب عملکرد چیلر جذبی کمتر از یک و ضریب عملکرد چیلر تراکمی معمولا بالاتر از ۲ می باشد. البته در انتخاب نوع چیلر باید به نوع حامل انرژی مصرفی و در دسترس بودن انرژی و  همچنین ارزش و قیمت آن نیز توجه نمود.

ضریب عملکرد چیلرهای جذبی تک اثره بین 0.8 - 0.6 می­ باشد.

ضریب عملکرد چیلرهای جذبی دو اثره بین 1 می ­باشد.

ضریب عملکرد چیلرهای تراکمی بین 1.6 - 2 می ­باشد.

مقایسه چیلر تراکمی و جزبی

بعد از شناخت مزایای چیلر تراکمی نسبت به جذبی، به این نتیجه می رسیم که در شرایط عادی و معمول، استفاده از چیلر تراکمی قطعا گزینه بهتری خواهد بود.
چیلر جذبی بهتر است فقط زمانی استفاده شود که یک منبع حرارتی در حال اتلاف مانند اتلاف حرارت کوره، اتلاف حرارت توربین گاز، اتلاف حرارتی قسمتی از کارخانه و یا … وجود داشته باشد و ما با تجهیزات چیلر جذبی آن را بازیافت و به سیکل سردسازی تبدیل کنیم.
چیلرهای تراکمی با موتور الکتریکی کار می کنند و اگر پروژه ای با مشکل تامین برق یا هزینه های آن روبرو است بهتر است که در آن از چیلرهای جدیدی با نام تجاری چیلر گازی GHP استفاده شود که این نوع چیلر با گاز شهری کار می کند و به انرژی الکتریکی بسیار اندکی نیاز دارد.

چک لیست چیلر تراکمی

جهت حفظ و نگهداری و کنترل چیلر تراکمی در ادامه نمونه چک لیستی در نظر گرفته شده است که می توان از آن استفاده نمود.

نمونه چک لیست چیلر تراکمی-تیک سرویس

 

مرکز تعمیر و سرویس یونیت هیتر

احتمالا بسیاری از شما برای تعمیر و سرویس یونیت هیتر خود، به دنبال مرکز خدماتی می گردید که تمام نیازهای شما را در خصوص تعمیر و سرویس یونیت هیتر مجموعه های ورزشی، سوله های صنعتی یا سالن های ورزشی رفع نماید.
بسیاری از موارد باعث میشود که ذهن شما جهت تعمیر و سرویس یونیت هیتر مشغول گردد. این موارد و سوالات میتواند شامل موارد ذیل باشد
علت گرم نشدن یونیت هیتر چیست، سوراخ شدن کویل گرمایشی یونیت هیتر و تعویض آن چگونه است، آبریزی و نشتی یونیت هیتر چگونه رفع میگردد، علت سرد شدن آب یونیت هیتر چیست، روش نصب و راه اندازی یونیت هیتر در زمستان چگونه است، چگونه یک تعمیر کار خوب یونیت هیتر پیدا کنیم، وظایف یک سرویس کار خوب یونیت هیتر چیست، روش تعمیر و سرویس اصولی یونیت هیتر چگونه است، برای تعمیر و سرویس یونیت هیتر چکار باید انجام داد، برای خرید ترموستات یونیت هیتر چه باید کرد، دلایل خاموش شدن الکتروموتور یونیت هیتر چیست، از کجا میتوان تجهیزات یونیت هیتر را تهیه کرد، سرویس کار و تعمیر کار خوب یونیت هیتر کیست، هزینه تعمیر و سرویس یونیت هیتر چقدراست و چگونه میتوان در این هزینه ها صرفه جوئی کرد و ده ها سوال دیگر که مرکز خدمات تیک سرویس میتواند به سوالات شما پاسخ دهد و تمامی موارد را با سرویس کاران و تعمیر کاران مجرب خود رفع نموده و کارهای انجام شده را ضمانت نماید.

یونیت هیتر چیست

به یونیت هیتر دستگاه گرم کننده هم می گویند. این دستگاه برای گرم کردن هوای سالن های بزرگ و کارخانه و صنایع مناسب بوده و باعث گرم شدن هوای داخل آنها می شود. یونیت هیتر هم مانند همه دستگاهها و سیستم های گرم کننده از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده است که با استفاده از این اجزا و قطعات هوای گرم تولید کرده و باعث گرم شدن فضا می شود.

نحوه کار یا عملکرد یونیت هیتر

یونیت هیتر -تیک سرویس

این سیستم گرمایشی از یکسری لوله های مارپیچ درست شده است که این لوله ها در یک جعبه فلزی قرار دارند. نحوه قرار گیری این لوله ها به صورت ردیفی بوده و اصطلاحا در چند ردیف قرار گرفته اند. در پشت لوله های مذکور که به آنها کویل هم گفته می شود، یک فن تعبیه شده است.

نحوه کارکرد یونیت هیتر به این شکل است که وقتی آب گرم یا بخار داغ و در برخی انواع آن آب سرد درون لوله های کویل یا لوله های مارپیچ به حرکت در می آید این امر باعث گرم و سرد شدن سطح لوله های و پره های آنها می شود. در این زمان که لوله های گرم یا سرد شدند، فنی که در پشت کویل جاسازی شده است، هوا را با یک دبی مناسب از روی لوله های عبور داده و عبور کردن هوا از روی لوله های گرم و یا سرد باعث گرم و یا سرد شدن این هوا خواهد شد.

در این دستگاه فن مورد استفاده می تواند به شکل محوری یا سانتریفوژ انتخاب شود. بعد از اینکه هوا به این شیوه سرد و یا گرم شد، تیغه هایی که در جلوی یونیت هیتر وجود دارند جهت این هوا را تعیین می کنند یعنی با استفاده از این تیغه ها که با دست می تواند جهت شان را تغییر داد، جهت هوای خروجی از دستگاه هم تغییر می کند و با این شیوه می توان هوای همه قسمت های سالن را گرم و یا سرد کرد.

اجزای مختلف یونیت هیتر

اجزای یونیت هیتر-تیک سرویس

کویل یونیت هیتر

لوله های پره داری هستند که در داخل آن آب گرم، داغ و یا بخار به عنوان حامل انرژی حرارتی جریان دارد. بر اساس نوع یونیت هیتر ممکن است کویل صاف، مکعبی شکل، گرد و یا دایره ای شکل باشد.

پروانه (فن) یونیت هیتر

وسیله ای است که وظیفه عبور دادن هوا از کویل و به جریان انداختن هوا در داخل فضای گرم شونده را بر عهده دارد. فن بر حسب ظرفیت و فشار هوادهی می تواند از نوع ملخی و یا سانتریفوژ باشد.

پره های یونیت هیتر جهت دهنده هوا

به وسیله پره های جهت دهنده هوا می توان هوای خروجی از یونیت هیتر را به قسمت های مختلف محل گرم شونده هدایت کرد.

کابینت یونیت هیتر (محفظه)

در داخل کابینت پروانه و کویل قرار می گیرند و پره های جهت دهنده هوا بر روی کابینت نصب می شود.

انواع یونیت هیتر

یونیت هیترها از لحاظ مختلفی، تقسیم بندی می شوند که به صورت زیر می باشند

یونیت هیتر از لحاظ واسطه و انرژی حرارتی

در این طبقه بندی یونیت هیترها به انواع آبی، بخار و برقی تقسیم بندی می شوند.

یونیت هیتر از لحاظ نوع پروانه

در این طبقه بندی یونیت هیترها به انواع فن ملخی و سانتریفوژ تقسیم بندی می شوند.

یونیت هیتر از لحاظ ترتیب قرار گرفتن قطعات

در این روش یونیت هیترها به نوع مکنده (که به وسیله پروانه از روی کویل مکیده می شود) و نوع دمنده (که در آن هوا به وسیله فن به روی کویل دمیده می شود) تقسیم بندی می شوند.

یونیت هیتر از نظر محل نصب

در این طبقه بندی یونیت هیترها به انواع سقفی آویزی و زمینی دسته بندی می شوند در نوع سقفی آویزی جریان هوا می تواند افقی و یا عمودی باشد و در نوع زمینی دستگاه بروی زمین نصب می شود و هوا بوسیله هدایت کننده هایی به سمت و محل مورد نظر هدایت می شود.

مزایای یونیت هیتر

  • داشتن قدرت حرارتی زیاد
  • جاگیری کمتر مخصوصا در مدلهای دیواری و سقفی
  • توزیع بهتر هوای گرم
  • سرعت زیاد در گرم کردن فضا

معایب یونیت هیتر

  • سرو صدای زیادی دارند
  • طرح لوله کشی معکوس
  • نیازمند رسوب زدایی

انتخاب یونیت هیتر

یونیت هیتر - تیک سرویس

کارخانه های سازنده یونیت هیتر تولیدات خود را در شرایط استاندارد و یا در شرایط دیگری که مشخص می کنند در جداولی برای مدل های مختلف ارائه می دهند که با استفاده از جدول و فاکتورهای مهم زیر می توان تعداد و مدل مورد نظر را تعیین کرد

  • سیال حامل انرژی
  • نوع یونیت هیتر مناسب
  • محل قرار گیری یونیت هیتر
  • سطح مجاز سروصدا
  • ظرفیت حرارتی
  • نیاز به انجام تصفیه مکانیکی

تفاوت یونیت هیتر خانگی وصنعتی

یونیت هیتر صنعتی-تیک سرویس

یونیت هیترهای صنعتی در کاربردهای گوناگون صنعتی و تجاری برای گرمایش و سرمایش فضاهای بزرگ از جمله سوله های صنعتی کارخانجات و کارگاه ها، سالن ورزشی، استخر، فروشگاه های بزرگ، مراکز نگهداری سالمندان، گلخانه و … و یونیت هیتر خانگی با ظرفیت کم (کمتر نسبت به نوع صنعتی) در کاربری های مسکونی با متراژ بالا مانند آپارتمان، مجتمع، ویلا و … مورد استفاده قرار می گیرند.

در کاربرد صنعتی به علت بزرگ بودن فضای داخل اماکن بزرگ، دستگاه هایی مانند فن کویل جوابگوی تامین نیازهای حرارتی آن نخواهد بود و باید از سیستم یونیت هیتر صنعتی که قدرت گرمایش و سرمایش بالایی دارد، استفاده شود. معمولا یونیت هیتر خانگی در کاربردهای مسکونی با متراژ بالا استفاده می شود زیرا در چنین خانه هایی فن کویل جوابگوی نیازها نخواهد بود.

تفاوت یونیت هیتر بخار و نوع آب گرم

درون کویل های یونیت هیتر آبگرم ، آب گرم شده توسط بویلر یا پکیج جریان پیدا کرده و درون کویل های یونیت هیتر بخار ، بخار داغ ایجاد شده توسط بویلر یا هر دستگاه دیگری جریان یافته و فن با دمیدن هوا از اطراف کویل ها، هوا را گرم و با قدرت پرتاب بالا در محیط داخل ساختمان توزیع می کند.

تفاوت فن کویل و یونیت هیتر

مهم ترین تفاوت یونیت هیتر و فن کویل در توان گرمایش یا سرمایش آن ها می باشد. قدرت پرتاب باد یونیت هیتر نسبت به فن کویل بسیار بیشتر است و به همین علت از یونیت هیتر فقط برای تهویه اماکن و سالن های بزرگ مانند سوله صنعتی، سوله ورزشی، سالن های نمایشگاهی و … که سقف بلندی دارند، استفاده می شود و بر عکس از فن کویل در ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی و … که سقف کوتاه تا متوسطی دارند، استفاده می شود.

معمولا فن کویل هم برای سرمایش و هم برای گرمایش مورد استفاده قرار می گیرد، بنابرین هم دارای کویل آب سرد و هم دارای کویل آب گرم می باشد. فن کویل هم قابلیت اتصال به چیلر و مینی چیلر و نیز قابلیت اتصال به پکیج گازسوز و بویلر را دارد.

ولی یونیت هیتر بیشتر برای گرمایش مورد استفاده قرار می گیرد که در برخی موارد کویل آب سرد نیز در آن تعبیه می شود. بنابرین در یک سالن بزرگ یا سوله که یونیت هیتر در آن نصب می شود، آب گرم بویلر در یونیت هیترها جاری می شود تا عمل گرمایش هوای سالن یا سوله مورد نظر انجام شود و برای سرمایش یا کویل آب سرد در یونیت هیترها تعبیه می شود و یا این که از دستگاه های دیگری مانند هواساز برای سرمایش استفاده می شود زیرا هواساز در بیرون از سالن یا سوله نصب شده و این قابلیت را دارد که هوای تازه را از بیرون به درون سوله تزریق کند.

شرکت های سازنده و نمایندگی های یونیت هیتر

از شرکت های سازنده یونیت هیتر می توان به یونیت هیتر ساراول، یونیت هیتر صبافرین، یونیت هیتر فلو، یونیت هیتر تهویه آریا، یونیت هیتر شرکت صافیاد، یونیت هیتر شرکت آذرنسیم، یونیت هیتر داتیس کار، یونیت هیتر سارایئل اشاره کرد.

سرویس و راه اندازی یونیت هیترها

تعمیر یونیت هیتر- تیک سرویس

کلیه دستگاه ها نیاز به راه اندازی براساس دستورالعمل های نصب و همچنین مطابق با مقررات و آیین نامه های مربوطه دارند. در ادامه به مواردی از چگونگی راه اندازی یونیت هیتر ها و نحوه سرویس آن ها اشاره می شود.

  • تیغه دمپر یونیت هیتر از لحاظ باز و بسته شدن روان و بدون گیر کنترل شود.
  • جدا کردن تیغه یونیت هیتر و قرار دادن آن در یک محلول چربی گیر حداقل سالی یکبار انجام شود.
  • در ابتدای هر دوره راه اندازی، تمیز کردن گرد و غبار کویل، فن و موتور با استفاده از هوای فشرده، قلم مو و مسواک انجام شود. زیرا گرد و غبار باعث داغ کردن موتور، کاهش بازده حرارتی و ارتعاش فن می شود.
  • تمیز کاری روی لوله های ورودی و خروجی، شیرها و شیر هواگیری با هوای فشرده انجام گیرد.
  • برای تمیز کردن بدنه یونیت هیتر، فن و موتور بعد از هوای فشرده از پارچه مرطوب استفاده نمایید.
  • در صورت وجود گریس اضافی و روغن در هر قسمت از دستگاه برای تمیزکاری از پنبه و محلول چربی گیر استفاده کنید و مراقب باشید مایع محلول روی الکتروموتور نریزد.
  • اگر یونیت هیتر لکه زنگ زدگی داشته باشد، باید زنگ زدایی و سپس رنگ آمیزی گردد.
  • تعداد سرویس و تمیزکاری یونیت هیتر در یک سال بستگی به محیط محل نصب آن دارد. به طور معمول هر سال حداقل یکبار تمیزکاری باید انجام شود.
  • در حین تمیزکاری و سرویس یونیت هیتر اگر فین آسیب دیده است از شانه فین با سایز مناسب برای مرتب کردن فین ها استفاده نمایید.
  • در حین تعمیر و نگهداری یونیت هیتر پیچ های ثابت دستگاه را کنترل کنید تا شل نشده باشند.
  • پمپ گردش آب مدار اصلی قبل از راه اندازی یونیت هیتر کنترل شود.
  • قبل از راه اندازی خارج کویل یونیت هیتر باید کاملا خشک شده باشد.
  • بازرسی و کنترل نشتی کویل دستگاه انجام گردد. در صورت نشتی، کویل باید عوض شود. در صورت نشتی از محل اتصال با جوش اکسی استیلن محل نشتی را تمیز و جوشکاری نمایید.
  • وجود سیم ارت در مدار برق یونیت هیتر کنترل شود.
  • در صورت نیاز کویل را اسیدشویی کنید.
  • سرویس شیرهای قطع و وصل مدار آب و شیر هواگیری اتومات را کنترل و بررسی و در صورت نیاز تعمیر کنید.

هواگیری یونیت هیتر

وسایل لازم جهت هواگیری یونیت هیتر شامل آچار فرانسه، آچار شلاقی، نوار تفلون می شود. جت انجام هواگیری یونیت هیتر باید شیر فلکه رفت و برگشت یونیت هیتر نصب شده را باز و عملکرد شیر هواگیری را کنترل نمایید. در صورت داشتن نشتی در محل اتصالات اقدام به رفع مشکل نمایید.

بازدید دوره ای یونیت هیتر

هر دستگاهی نیاز به راه اندازی، سرویس، نگهداری و بازدیدهای دوره ای براساس یک برنامۀ مدون و عموما منظم توسط شخص یا اشخاص مطلع و آشنا به کار دارد. سیستم های تأسیساتی اعم از پمپ، لوله ها، دیگ، پخش کننده ها و ... هم باید از این قاعده پیروی کنند. بازدید و سرویس های پیشگیرانه باعث افزایش راندمان، کاهش خرابی و هزینه و افزایش عمر دستگاه می شود. یونیت هیترها که جزئی از یک سیستم تأسیساتی می باشند باید قبل از شروع فصل سرما مطابق با جداول مخصوص به خود بازدید و سرویس و سپس راهاندازی شوند.

چه مواردی باید در بازدید و سرویس یونیت هیتر بررسی شوند؟

تمیزکاری یونیت هیتر

  • گرد و خاک روی پوسته و بین فین های پوسته باید تمیز شوند. گرد و خاک به عنوان عایق حرارتی عمل می کند.
  • گرد و خاک انباشته شده روی پره ها تمیز شوند چون باعث به هم خوردن بالانس پره های فن می شود.

کنترل صدا و لرزش یونیت هیتر

  • صدای دستگاه باید نرم باشد، هرگونه صدایی غیر معمول علامت وجود اشکال است. خرابی بلبرینگ ها یکی از عوامل مؤثر در معیوب شدن الکتروموتورها است. یاتاقان ها به شافت یا مجموعه روتور اجازه می دهند تا به آزادی و نرمی درپوسته موتور بچرخند. یاتاقان ها در دو انتهای شافت موتور قرار دارند. لقی مجاز در جهت محور شافت 1 تا 5 و در جهت شعاع 1 تا 3 میلیمتر می باشند، هر چه لقی کمتر باشد یعنی به صفر نزدیکتر باشد بهتر است. چنان چه یاتاقان های موتورخراب شده باشند، در اثر چرخش گرم شده و صدا می کنند. هنگام بروز این اشکال باید هر چه سریع تر نسبت به تعویض یاتاقان ها اقدام شود. برای کاهش صدا و عملکرد بهتر و افزایش عمر الکتروموتور، بلبرینگ ها در دوره های زمانی معین با توجه به کارکرد گریس‌‌کاری شوند.
  • برای بررسی سالم بودن یاتاقان ها، الکتروموتور را بر روی یک سطح محکم قرار داده و یک دست خودتان را بر روی الکتروموتور بگذارید و شفت الکتروموتور را با دست دیگر بچرخانید. به دقت نگاه کنید، حس کنید و گوش دهید به هر علامتی از صدای خشکی، سایش، خرد شدن فلز، یا ناهمواری گردش روتور یا لقی جانبی و رفت و برگشتی شافت برخورد کردید علامت وجود خرابی یاتاقان یا بلبرینگ است.
  • پیچ های الکتروموتور باید محکم باشند در صورتی که در اثر لرزش شل شده اند آچار کشی شوند.
  • سوراخ های محل نصب الکتروموتور یا پایه سالم باشند.
  • لقی شافت الکتروموتور در جهت محور و شعاع شافت باید بررسی شوند لقی باید در محدوده مجاز باشد.

کنترل ظاهری

  • در مواردی ممکن است قسمت وسط پوسته موتورهای تک فاز تغییر رنگ داده باشد تغییر رنگ نشان دهنده وجود حرارت اضافی است.
  • سیم های ورودی به الکتروموتور باید بازدید شوند سیم ها در صورت شل بودن بیش از حد گرم شده و پوشش آن ها خشک می شود و در نتیجه باعث گرم شدن بیش از حد موتور و اتصالی و سوختن موتور می شوند.
  • بررسی فین های کویل و در صورت خرابی با شانه مخصوص فین مرتب شوند.
  • شیر های رفت و برگشت و همچنین شیر هواگیری باز و بسته و باید از سالم بودن آن مطمئن شد.

کنترل سالم بودن سیم پیچ الکتروموتور

  • برای آزمایش سالم بودن یا خرابی الکتروموتور، اصطلاحا سوختگی الکتروموتور با استفاده از یک دستگاه مولتی متر و کنترل اهم و اندازه گیری مقدار مقاومت موتور می توان از سالم یا معیوب بودن موتور مطلع شد. دستگاه اهم متر باید همیشه مقدار مقاومتی در محدوده مگا اهم را نشان دهد. بعضی اوقات مقدار مقاومت به چند صد هزار اهم نیز می رسد. اما هر چه مقاومت بیشتر باشد بهتر است. مقاومت زیر 500 کیلو اهم بین هر یک از سر سیم های موتور با بدنه دستگاه نشان دهنده سوخته بودن سیم پیچ و اتصال آن با بدنه است.

عیب یابی مدار برق یونیت هیتر

اگر دستگاه یونیت هیتر روشن نمی شود موارد زیر را بررسی نمایید

  • ترموستات یونیت هیتر عمل نمی کند

    • کنتاکت های ترموستات را بررسی کنید. ابتدا ترموستات را باز کرده و با یک قلمموی کوچک محل کنتاکتها را تمیز کنید.
    • اگر ترموستات از نوع کنترل دار است باطری را بررسی کنید.
    • شرایط مکان نصب ترموستات را بررسی نمایید.
  • فیوز خراب شده است

    • با استفاده از یک تستر یا فازمتر در حالت وصل خروجی فیوز را کنترل کنید.
  • سیم کشی اشکال دارد

    • مدار سیم کشی را از ورودی به الکتروموتور جدا و بررسی کنید.
  • موتور سوخته است

    • موتور را با استفاده از اهم متر آزمایش کنید.

ثبت درخواست تعمیر و سرویس یونیت هیتر در تیک سرویس

در صورت تمایل شما مشتری عزیز مبنی بر اعلام هزینه سرویس و تعمیر انواع یونیت هیتر با شماره های ذیل تماس گرفته و یا با ثبت درخواست آنلاین خدمات در وبسایت تیک سرویس سفارش تعمیر، سرویس یونیت هیتر خود را ثبت نمائید تا در اسرع وقت نسبت به اعزام تعمیرکار یونیت هیتر اقدام نمائیم و از خدمات تخصصی ما در این خصوص استفاده نمائید.

021-88865069

021-88863950

خدمات مربوط به تعمیر و سرویس یونیت هیتر و مناطق تحت پوشش خدمات تیک سرویس در تهران

مرکز خدمات تیک سرویس با داشتن تکنسین های متعدد در سطح مناطق 1 تا 5 تهران بزرگ مشغول انجام وظیفه برای شما مشتریان گرامی میباشد. در صورتیکه در مناطق 1 تا 5 تهران بزرگ سکونت دارید میتوانید از خدمات ما استفاده نمائید و در صورت درخواست شما جهت تعمیر و سرویس یونیت هیتر، بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان در خدمت شما باشیم.

مناطق تحت پوشش مرکز خدمات تیک سرویس بشرح ذیل میباشد

  • مرکز تخصصی تعمیر و سرویس یونیت هیتر شرق تهران

تهران پارس ، نارمک ، استخر ، شهرک کاج ، شیان ، لویزان ، مبارک آباد ، حسین آباد ، کوی گلستان ، شهرک امید ، شمیران نو ، شمس آباد

  • مرکز تخصصی تعمیر و سرویس یونیت هیتر شمال تهران

زعفرانیه ، محمودیه ، الهیه ، قیطریه ، نیاوران ، فرمانیه ، کامرانیه ، داوودیه ، جماران ، کاشانک ، دارآباد ، آجودانیه ، صاحبقرانیه ، پاسداران ، گلستان ، دروس ، دزاشیب ، تجریش ، حصاربوعلی ، مینی سیتی ، اقدسیه ، اراج ، ازگل ، لویزان ، شیان ، سوهانک ، چیذر ، قیطریه ، قلهک ، دولت ، اختیاریه ، احتشامیه ، دروس ، دربند ، تجریش ، باغ فردوس ، ولنجک ، منظریه ، اوین ، درکه ، پارک وی ، فرشته ، جردن ، گاندی ، ظفر ، سعادت آباد ، ولیعصر ، شهرک غرب ، کوی فراز ، فرحزاد ، ایوانک ، یوسف آباد ، امانیه ، بلوار آفریقا ، ولیعصر ، شهرک سئول ، ونک ، ملاصدرا ، شیخ بهایی‎

  • مرکز تخصصی تعمیر و سرویس یونیت هیتر غرب تهران

پونک ، سردار جنگل ، باغ فیض ، جنت آباد ، شهر زیبا ، شهران ، شهرک نفت ، کن ، چیتگر ، شهرک یاس ، شهرک راه آهن ، دهکده المپیک ، کوهک ، شهرک گلستان ، شهرک چیتگر ، شهرک شهید باقری ، آزاد شهر

تیک سرویس مرکز خدمات تعمیر و سرویس یونیت هیتر در شرق، شمال و غرب تهران

کافیست با کلیک روی ثبت آنلاین درخواست خدمات  یا با تماس با شماره های زیر، سفارش تعمیر و سرویس یونیت هیتر خود را ثبت نمائید

دفتر مرکزی: ۸۸۸۶۵۰۶۹-۸۸۸۶۳۹۵۰-۰۲۱

شمال و شرق تهران: ۲۶۴۵۴۱۶۹-۰۲۱

غرب تهران: 44675162-۰۲۱